Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Μάνατζμεντ

Τι αλλάζει στο λιανεμπόριο και γιατί

Δύο κορυφαίοι παράγοντες του ελληνικού λιανεμπορίου χαρτογραφούν τις νέες συνθήκες σε έναν χώρο που ήδη βιώνει ισχυρούς μετασχηματισμούς. Τί λένε οι Αριστοτέλης Παντελιάδης και Κωνσταντίνος Μαχαίρας

Από: Athanase Papandropoulos - Δημοσίευση: Τετάρτη, 11 Μαΐου 2016

Η τεχνολογία, συνεπώς, είναι ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους τα εισοδήματα έχουν παραμείνει στάσιμα, ή ακόμα και μειώθηκαν, για την πλειοψηφία του πληθυσμού στις χώρες υψηλού εισοδήματος.
Η τεχνολογία, συνεπώς, είναι ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους τα εισοδήματα έχουν παραμείνει στάσιμα, ή ακόμα και μειώθηκαν, για την πλειοψηφία του πληθυσμού στις χώρες υψηλού εισοδήματος.

του  Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου

Μπορεί η κρίση να μονιμοποιείται σε μιαν Ελλάδα που πιστεύει ότι η εποχή που θα βρέχει δανεικά για το πελατειακό σύστημα και τις συντεχνίες θα ξαναγυρίσει, όμως για τον υπόλοιπο κόσμο, ακόμα και για τους πρόσφυγες, η ζωή προχωράει. Και όλα δείχνουν ότι γίνεται όλο και πιο ψηφιακή. Απόδειξη; Από τους 50.000 και πλέον πρόσφυγες στην χώρα μας, παραπάνω από τους μισούς έχουν iPad και ταμπλέτες, τα οποία θεωρούν πολύτιμα βοηθήματά τους. 

«Οι εποχές αλλάζουν», είπε ο κ. Κων. Μαχαίρας μιλώντας στην Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), «και όσοι δεν το παίρνουν χαμπάρι θα βρεθούν από τον ύπνο τους κατευθείαν στο περιθώριο». Άνθρωπος που ανέδειξε την αλυσσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος σε κορυφαίο παίκτη του ελληνικού λιανεμπορίου, ο κ. Κων. Μαχαίρας ζει την εποχή του με πάθος. Και αυτό είναι το μεγάλο του ατού, την ώρα που ανοίγει φτερά και για άλλους προορισμούς. «Στο μέλλον, η τεχνολογική καινοτομία, πέρα από τις ποικίλες επιπτώσεις της, θα οδηγήσει και σε ένα θαύμα στο επίπεδο του εφοδιασμού με μακροπρόθεσμα οφέλη στην αποδοτικότητα και την παραγωγικότητα. 

Συνεπώς, οι δαπάνες μεταφοράς και επικοινωνίας θα μειωθούν, τα logistics και οι παγκόσμιες αλυσσίδες εφοδιασμού θα καταστούν αποτελεσματικότερα και το κόστος των συναλλαγών θα μειωθεί. Όλα αυτά θα ανοίξουν νέες αγορές και θα καθοδηγήσουν την οικονομική ανάπτυξη», μάς είπε σε συνέντευξή του στην εκπομπή Δρόμοι της Ανάπτυξης που προβάλλεται στο SBC TV.

Υπό αυτές τις συνθήκες, υποστηρίζει ο απελθών διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Delhaize σε Ελλάδα και Βαλκάνια και σήμερα επικεφαλής της Cola Green, νέες μορφές λιανεμπορίου θα κάνουν την εμφάνισή τους, που θα είναι προσαρμοσμένες και σε πρωτόγνωρες καταναλωτικές συμπεριφορές. «Στην νέα αυτή πραγματικότητα το ταλέντο θα αποτελέσει, περισσότερο από το κεφάλαιο, τον κρίσιμο παράγοντα της παραγωγής», τονίζει ο κ. Κων. Μαχαίρας. Και από την άποψη αυτή δεν έχει άδικο στην πρόβλεψή του.

Όπως τονίστηκε από πολλές πλευρές στο φετινό Φόρουμ του Νταβός, που ήταν αφιερωμένο στην Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση, οι περισσότερο ωφελημένοι από την καινοτομία στην υπό εκκόλαψη νέα τεχνολογική και οικονομική πραγματικότητα τείνουν να είναι οι πάροχοι του πνευματικού και φυσικού κεφαλαίου –οι καινοτόμοι, οι μέτοχοι και οι επενδυτές–, πράγμα που εξηγεί το αυξανόμενο χάσμα πλούτου μεταξύ εκείνων που εξαρτώνται από το κεφάλαιο έναντι εκείνων που εξαρτώνται από την εργασία. Η τεχνολογία, συνεπώς, είναι ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους τα εισοδήματα έχουν παραμείνει στάσιμα, ή ακόμα και μειώθηκαν, για την πλειοψηφία του πληθυσμού στις χώρες υψηλού εισοδήματος.

Φυσικόν είναι, λοιπόν, να εκκολάπτονται νέες καταναλωτικές αντιλήψεις και συμπεριφορές, οι οποίες –με την συμβολή της αβεβαιότητας, που είναι διάχυτη– δεν μπορεί να μην επηρεάζουν και το λιανεμπόριο. Στο πλαίσιο δε αυτό, ο Κων. Μαχαίρας πιστεύει ότι στην Ελλάδα του 2020 θα υπάρχουν συνολικά πέντε λιανεμπορικές αλυσσίδες, από τις οποίες μόνον οι τρεις είναι σήμερα γνωστές. «Οι άλλες δύο θα προκύψουν από τις νέες συνθήκες», λέει ο συνομιλητής μας.
Από την πλευρά του, μιλώντας για τις νέες τάσεις στον ζωτικό αυτόν κλάδο, ο κ. Αρ. Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος της Μέτρο ΑΕΠΕ, στην τελευταία γενική συνέλευση του Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανικών Επωνύμων Προϊόντων (ΕΣΒΕΠ) ανέφερε ότι πολλές συνθήκες και πρακτικές θα πάνε περίπατο στο ελληνικό λιανεμπόριο. 

Επεσήμανε, έτσι, πως οι πωλήσει για τις πωλήσεις θα εκλείψουν σταδιακά και στον χώρο του λιανεμπορίου θα επικρατήσει περισσότερη λογική, με κριτήριο την κερδοφορία καθ’ όλο το μήκος της τροφοδοτικής αλυσσίδας. 
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον κ. Αρ. Παντελιάδη, οι προμηθευτές θα βιώνουν πίεση στις διαπραγματεύσεις, θα «κυνηγούν» οικονομίες κλίμακος και θα πρέπει να έχουν κατά νουν ότι πλέον το μέγεθος δεν εγγυάται την φερεγγυότητα. Επίσης, θα αναγνωρίσουν πως δεν πρέπει να δουλεύουν όλοι με όλους, ενώ εκτίμησε πως δεν θα πουλάνε ανεξάρτητα από το κόστος και δεν θα αδιαφορούν για την κερδοφορία των αλυσσίδων σούπερ-μάρκετ. Τόνισε ακόμη ότι θα υπάρχει ταχύτερη ανανέωση κωδικών, καθώς τα προϊόντα που δεν πουλάνε πρέπει να φεύγουν από τους προμηθευτές γρήγορα.

Όσον αφορά τους λιανεμπόρους, ο κ. Αρ.Παντελιάδης είπε ότι τα μη αποδοτικά καταστήματα θα κλείσουν, ως αποτέλεσμα του εξορθολογισμού της αγοράς. Σε αυτό το πλαίσιο, οι αλυσσίδες δεν θα ανοίγουν πια σε οποιοδήποτε σημείο βρίσκουν διαθέσιμο, ούτε θα εξαγοράζουν όποιον πωλείται ανεξάρτητα από το τίμημα. Επίσης, και οι λιανέμποροι σταδιακά θα σταματήσουν να κυνηγούν τις πωλήσεις πάση θυσία, ανεξάρτητα από το κέρδος, και θα ενδιαφέρονται περισσότερο για την κερδοφορία των προμηθευτών. Όπως ανέφερε, οι λιανέμποροι θα δίνουν βαρύτητα στις καλές πωλήσεις και όχι στις καλές αγορές.

Ο κ. Αρ. Παντελιάδης αναφέρθηκε και στις τεχνολογικές ανατροπές που θα παρατηρηθούν στο λιανεμπόριο με την χρήση του κινητού τηλεφώνου μέσα στο κατάστημα. Εκτίμησε πως θα υπάρχει εύκολη και άφθονη πληροφόρηση για τα προϊόντα και πως θα ενισχυθεί η αμφίδρομη επικοινωνία με τον αγοραστή. Ανέφερε δε ότι το mobile wallet, το διακαναλικό εμπόριο (Omni channel, όχι e-shopping) και η εξατομίκευση του πελάτη επίσης θα κερδίσουν έδαφος. 

Επιπλέον, στάθηκε στους τρόπους με τους οποίους η τεχνολογία μπορεί να συμβάλει, μεταξύ άλλων, στην υγιεινή και την ασφάλεια τροφίμων, την μείωση κατανάλωσης ενέργειας, τον συντονισμό της εργασίας, την αυτοματοποίηση μη παραγωγικών εργασιών (e-invoice, συμφωνία υπολοίπων, εκκαθάριση παροχών), αλλά και την αξιοποίηση του μεγάλου όγκου πληροφοριών για την επίτευξη πραγματικής κερδοφορίας σε διάφορα επίπεδα, την βελτίωση των προωθητικών ενεργειών για ομάδες πελατών και την διαφοροποίηση της ποικιλίας κάθε καταστήματος.

Στο πλαίσιο αυτό, τόσον ο κ. Κ.Μαχαίρας όσο και ο κ.Αρ. Παντελιάδης υπογράμμισαν ότι αλλάζουν άρδην και οι τρόποι επικοινωνίας, διαφήμισης και προσέγγισης των καταναλωτών. Απολύτως ενημερωμένοι, οι ομιλητές υπαινίχθηκαν ότι στην επικοινωνία το brand content θα παίζει όλο και πιο σπουδαίο ρόλο –γεγονός που δεν φαίνεται να είναι ευρέως αντιληπτό στην χώρα μας, με αποτέλεσμα να δαπανώνται χωρίς αποτέλεσμα μεγάλα ποσά σε παραδοσιακές μορφές διαφήμισης οι οποίες απευθύνονται κυρίως σε καταναλωτές που …δεν αγοράζουν! Αυτή είναι όμως μία άλλη σπουδαία ιστορία, που θα πρέπει να προσεγγιστεί ξεχωριστά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γνώμη

Στη μνήμη του Θαλή Κουτούπη

Athanase PapandropoulosΑπό: Athanase Papandropoulos

Ένα από τα βιβλία του Θαλή που είχα προλογίσει, το 1987, ήταν αυτό που είχε τίτλο «Η Διαφήμιση και τα μυστικά της»

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 04/2021 2021

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

04/2021 2021

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

Οι κρίσιμες Ευρωεκλογές του Ιουνίου 2024

Οι κρίσιμες Ευρωεκλογές του Ιουνίου 2024

Ας ξεκινήσουμε με μια θετική αισιόδοξη θεώρηση για το θεσμικό όργανο της Ένωσης, το μόνο που εκλέγεται από το 1979 με άμεση καθολική ψηφοφορία από τους ευρωπαίους πολίτες

Οικονομία

Πάνω από 1,25 δισ.συνδρομητές σε υπηρεσίες περιαγωγής στο 2024

Πάνω από 1,25 δισ.συνδρομητές σε υπηρεσίες περιαγωγής στο 2024

Μια ευρύχωρη δεξαμενή εσόδων για τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους παραμένουν οι υπηρεσίες περιαγωγής (roaming)

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2024. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron