Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Οικονομία

Ο ρόλος του χρηματοπιστωτικού τομέα στη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη

Αποκλειστική συνέντευξη με τον σύμβουλο διοίκησης ελληνικών εταιρειών και σύμβουλο ανάπτυξης της FBMA Greece, κ. Θάνο Νιφόρο.

Από: EBR - Δημοσίευση: Τρίτη, 24 Οκτωβρίου 2017

Ο κλάδος της εστίασης στην Ελλάδα έχει αποδείξει ότι έχει ισχυρές αντοχές, καθώς, παρά την κρίση συνεχίζει να αποτελεί δυναμικό κλάδο στην ελληνική και την ευρωπαϊκή μεταποίηση, σε αυτόν περιλαμβάνονται δραστηριότητες που αφορούν τη διατροφική αλυσίδα, καθώς και δραστηριότητες που αφορούν τη διασκέδαση-αναψυχή και έναν εκ των βασικότερων πυλώνων ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, τόνωσης της απασχόλησης και προσέλκυσης επενδύσεων.
Ο κλάδος της εστίασης στην Ελλάδα έχει αποδείξει ότι έχει ισχυρές αντοχές, καθώς, παρά την κρίση συνεχίζει να αποτελεί δυναμικό κλάδο στην ελληνική και την ευρωπαϊκή μεταποίηση, σε αυτόν περιλαμβάνονται δραστηριότητες που αφορούν τη διατροφική αλυσίδα, καθώς και δραστηριότητες που αφορούν τη διασκέδαση-αναψυχή και έναν εκ των βασικότερων πυλώνων ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, τόνωσης της απασχόλησης και προσέλκυσης επενδύσεων.

Η συνέντευξη παραχωρήθηκε στο πλαίσιο του 1ου Διεθνούς Συμποσίου για τη Φιλοξενία & τον Τουρισμό, που διοργανώθηκε από την FBMA Greece σε συνεργασία με την IFBMI.

Γιατί η ανάπτυξη και οι εξελίξεις στο προϊόν του τουρισμού είναι άμεσα συνδεδεμένες με τις υπηρεσίες και τα προϊόντα του κλάδου εστίασης; Μπορείτε να μας δώσετε ορισμένα στοιχεία που να αντανακλούν την ισχυρή σύνδεση των τομέων αυτών;

Αρχικά, αξίζει να σημειώσουμε ότι ο κλάδος της εστίασης στην Ελλάδα έχει αποδείξει ότι έχει ισχυρές αντοχές, καθώς, παρά την κρίση συνεχίζει να αποτελεί δυναμικό κλάδο στην ελληνική και την ευρωπαϊκή μεταποίηση, σε αυτόν περιλαμβάνονται δραστηριότητες που αφορούν τη διατροφική αλυσίδα, καθώς και δραστηριότητες που αφορούν τη διασκέδαση-αναψυχή και έναν εκ των βασικότερων πυλώνων ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, τόνωσης της απασχόλησης και προσέλκυσης επενδύσεων. 

Η σημασία του κλάδου εστίασης αντανακλάται, μεταξύ άλλων, στη σύνδεση του με τη τουριστική ανάπτυξη και στα σημαντικά μερίδια που κατέχει ο κλάδος σε μια σειρά από οικονομικούς δείκτες.

Συγκεκριμένα: - το 13,4% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα και το 80% των επιχειρήσεων του κλάδου του τουρισμού δραστηριοποιούνται στον κλάδο εστίασης ο οποίος κατείχε τη δεύτερη θέση μετά από τον κλάδο του εμπορίου, 

-Το μερίδιο της εστίασης στα συνολικά τουριστικά έσοδα εκτιμάται ότι φτάνει στο 18%.

-Το 10,4% των εργαζομένων στην Ελλάδα εργαζόταν στον κλάδο της εστίασης, κατέχοντας τη δεύτερη θέση σε ποσοστό μισθωτής απασχόλησης εργατικού δυναμικού. 

-Η συμβολή των τουριστικών δαπανών συνολικά στο ΑΕΠ για την εστίαση υπολογίζεται σε 2,5, που σημαίνει πως για κάθε 1€ από την τουριστική δραστηριότητα προκαλείται πρόσθετη οικονομική δραστηριότητα στους υπόλοιπους κλάδους κατά 1,5€, ανεβάζοντας έτσι τη συμβολή στο ΑΕΠ στα 2,5€.

Ο κλάδος τροφίμων-ποτών κατατάσσεται πρώτος στους κλάδους που επηρεάζονται περισσότερο από την αύξηση της ζήτησης στον τουρισμό (συμπεριλαμβάνεται η εστίαση), κατά 10,6%. Το 30% των «οικονομικών εισροών», δηλαδή ο εφοδιασμός σε τρόφιμα-ποτά του τουρισμού, ιδιαίτερα της εστίασης, προέρχεται από τους κλάδους των τροφίμων-ποτών.

Τα αειφόρα ζητήματα που ενσωματώνονται πλέον στα κριτήρια για τη χρηματοδότηση των τουριστικών επενδύσεων επηρεάζουν τους τομείς που προαναφέρατε;

Τα αειφόρα θέματα που προκύπτουν έχουν επηρεάσει σημαντικά τις αποφάσεις του χρηματοπιστωτικού τομέα για την χρηματοδότηση στρατηγικών επενδύσεων καθότι τα επενδυτικά σχήματα που τοποθετούνται διεθνώς βλέπουν ολοένα και περισσότερο τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά ζητήματα ως πηγή τόσο κινδύνου (όσον αφορά τη φήμη και την απόδοση των επενδύσεων), όσο και ευκαιριών (δεδομένου ότι μπορεί να εξυπηρετήσει νέες επιχειρήσεις και περιβαλλοντικές υπηρεσίες). 

Πρόκειται για μια συγκριτικά νέα τάση για το χρηματοπιστωτικό τομέα και  για σχεδόν όλους του οικονομικούς κλάδους καθότι η περιβαλλοντική και κοινωνική απόδοση των εταιρειών επηρεάζει την κερδοφορία τους αλλά και μία τάση που αναπτύσσεται με ταχύ ρυθμό και είναι πιθανό να υιοθετήσει περισσότερο την τυπική τουριστική βιομηχανία πολύ σύντομα και κατά επέκταση όλη τη αλυσίδα των συνεργατών της που επηρεάζει.

Κάποια παραδείγματα στα οποία μπορώ να αναφερθώ συνοπτικά είναι η υψηλή προτεραιότητα για τους παραγωγούς πουλερικών οι πρακτικές διάθεσης απορριμμάτων που είναι περιβαλλοντικά συμβατές αλλά και οι αλυσίδες ξενοδοχείων με διεθνή και απαιτητικό τουρισμό τα οποία επιδιώκουν να αξιολογηθούν από εταιρίες πιστοποίησης για την περιβαλλοντική απόδοση των τουριστικών τους λειτουργιών, αλλά και των συνεργατών τους σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού τους.

Γιατί συμβαίνει αυτό, κατά τη γνώμη σας;

Οι διαχειριστές επενδυτικών κεφαλαίων δίνουν ιδιαίτερη προσοχή σε ένα σύνολο προτύπων περιβαλλοντικής, κοινωνικής και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG Factors), διότι η ανταγωνιστικότητά τους στη συγκέντρωση κεφαλαίων εξαρτάται και από αυτό. Σε ένα εξαιρετικά σύντομο χρονικό διάστημα κατά τη τελευταία δεκαετία, αυτή η διάσταση δημιουργίας αξίας και η εξειδίκευση της έχει ενσωματωθεί σε κάθε λίστα ελέγχου αξιολόγησης των διαχειριστών επενδυτικών κεφαλαίων από τους ιδιοκτήτες των κεφαλαίων.

Αυτές εστιάζονται σε μια σειρά περιβαλλοντικών και κοινωνικοοικονομικών προβλημάτων όπως η δασοκομία, η πρόσβαση σε καθαρό νερό, η ανάπτυξη υποδομών και η προστασία της βιοποικιλότητας και εφαρμόζονται όλο και περισσότερο σε όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της τράπεζας. Η περιβαλλοντική πολιτική μεγάλων επενδυτικών τραπεζών, με έμφαση στην κρίσιμη σημασία των δασών για την ποιότητα του αέρα και των υδάτων, τη βιοποικιλότητα και την ρύθμιση του κλίματος, στέλνει ένα ιδιαίτερα ισχυρό μήνυμα στους επενδυτικούς τομείς στο θέμα αυτό. 

Αναγνωρίζει την βασική πρόκληση για την κοινωνία ως «να διαχειριστεί τις ανταγωνιστικές ανθρώπινες απαιτήσεις στη γη, το έδαφος και τη βλάστηση χωρίς να υπονομεύει κρίσιμες λειτουργίες του οικοσυστήματος» και δεσμεύεται να χρησιμοποιήσει τους ανθρώπους, τα κεφάλαια και τις ιδέες για να βοηθήσει στην εξεύρεση αποτελεσματικών λύσεων βάσει της αγοράς για την αντιμετώπιση του κλίματος την αλλαγή του κλίματος, την υποβάθμιση των οικοσυστημάτων και άλλα κρίσιμα περιβαλλοντικά ζητήματα.
Αναγνωρίζει επίσης τη σημασία της οικονομικής ανάπτυξης για να συμβάλει στην άμβλυνση της φτώχειας.

Από πού προέρχεται αυτή η τάση και πώς προκύπτει;

Αυτή η τάση προήλθε εν μέρει από την αύξηση των κοινωνικά υπεύθυνων επενδύσεων (SRI), αλλά κυρίως από τα μεταβαλλόμενα χαρακτηριστικά κινδύνου που τα Private Equity Funds και οι επενδυτικές τράπεζες έχουν παρακολουθήσει στις κύριες επενδύσεις τους. Αυτό συνέβη ιδιαίτερα όσον αφορά τη χρηματοδότηση σχεδίων, όπου η χρησιμοποίηση των εσόδων είναι πλήρως καθορισμένη και συνεπώς μπορεί να συνδεθεί με συγκεκριμένες επενδύσεις. Επειδή η χρηματοδότηση είναι σαφώς ανιχνεύσιμη, οι τράπεζες που επενδύουν σε έργα που θεωρούνται επιβλαβή για το περιβάλλον ή την κοινωνία έχουν καταστεί στόχοι για ΜΚΟ, ομάδες πίεσης και άλλα ενδιαφερόμενα και θιγόμενα μέρη.

Είναι αξιοσημείωτο ωστόσο ότι η ταξιδιωτική και τουριστική βιομηχανία ήταν μπροστά από τον χρηματοπιστωτικό τομέα, αναγνωρίζοντας την ανάγκη να συμπεριλάβει περιβαλλοντικά και κοινωνικοοικονομικά ζητήματα - επειδή έπρεπε να επιβιώσει μακροπρόθεσμα. Η προστασία της περιβαλλοντικής κληρονομιάς, του πολιτισμού και των τοπικών οικονομιών είναι  θεμελιώδη για τον τουρισμό. Οι ενδείξεις είναι ότι το ενδιαφέρον για πιο υπεύθυνο τουρισμό αυξάνεται, δημιουργώντας νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες και διαφοροποιώντας την αγορά, καθώς οι κορυφαίοι επαγγελματίες χρησιμοποιούν την περιβαλλοντική και κοινωνική τους απόδοση, για να διακρίνουν και να προσελκύσουν αγορές που διακρίνονται περισσότερο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γνώμη

Στη μνήμη του Θαλή Κουτούπη

Athanase PapandropoulosΑπό: Athanase Papandropoulos

Ένα από τα βιβλία του Θαλή που είχα προλογίσει, το 1987, ήταν αυτό που είχε τίτλο «Η Διαφήμιση και τα μυστικά της»

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 04/2021 2021

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

04/2021 2021

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

Οι κρίσιμες Ευρωεκλογές του Ιουνίου 2024

Οι κρίσιμες Ευρωεκλογές του Ιουνίου 2024

Ας ξεκινήσουμε με μια θετική αισιόδοξη θεώρηση για το θεσμικό όργανο της Ένωσης, το μόνο που εκλέγεται από το 1979 με άμεση καθολική ψηφοφορία από τους ευρωπαίους πολίτες

Οικονομία

Πάνω από 1,25 δισ.συνδρομητές σε υπηρεσίες περιαγωγής στο 2024

Πάνω από 1,25 δισ.συνδρομητές σε υπηρεσίες περιαγωγής στο 2024

Μια ευρύχωρη δεξαμενή εσόδων για τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους παραμένουν οι υπηρεσίες περιαγωγής (roaming)

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2024. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron