Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Ανάλυση

Crowdfunding: Βρείτε χρηματοδότηση στο διαδίκτυο

Ένας νέος χρηματοδοτικός θεσμός επιτρέπει την ανάπτυξη του επιχειρείν και την χρηματοδότηση νέων ιδεών

Από: EBR - Δημοσίευση: Δευτέρα, 27 Νοεμβρίου 2017

Διεθνείς αναλυτές εκτιμούν ότι το crowdfunding θα αποτελέσει την ταχύτερα αναπτυσσόμενη μορφή χρηματοδότησης την προσεχή εικοσαετία. Τα στατιστικά αποδεικνύουν ότι υπάρχει όντως δυναμική. Το 2009, μεσούσης της κρίσης, οπότε πρωτοεμφανίστηκε ο θεσμός του crowdfunding, παγκοσμίως λειτουργούσαν μόλις 3-4 πλατφόρμες, ενώ πλέον ο αριθμός τους ξεπερνά τις 450, καταγράφοντας ετησίως σημαντικό αριθμό επιτυχημένων απορροφήσεων κεφαλαίων.
Διεθνείς αναλυτές εκτιμούν ότι το crowdfunding θα αποτελέσει την ταχύτερα αναπτυσσόμενη μορφή χρηματοδότησης την προσεχή εικοσαετία. Τα στατιστικά αποδεικνύουν ότι υπάρχει όντως δυναμική. Το 2009, μεσούσης της κρίσης, οπότε πρωτοεμφανίστηκε ο θεσμός του crowdfunding, παγκοσμίως λειτουργούσαν μόλις 3-4 πλατφόρμες, ενώ πλέον ο αριθμός τους ξεπερνά τις 450, καταγράφοντας ετησίως σημαντικό αριθμό επιτυχημένων απορροφήσεων κεφαλαίων.

της Πέννυ Κούτρα*

Όταν «παραδοσιακοί» επενδυτές ή πιστωτές αδιαφορούν, το ανώνυμο πλήθος των χρηστών του Διαδικτύου μπορεί να παίξει τον ρόλο του «ευεργέτη» μίας νέας δημιουργικής ιδέας.

Το 2012 η Pebble Technology απέτυχε να πείσει διάφορα venture capitals να χρηματοδοτήσουν το νέο της project, την δημιουργία ενός smart ρολογιού. Τότε στράφηκε στην διαδικτυακή πλατφόρμα kickstarter.com, ζητώντας από τους χρήστες της να υποστηρίξουν την ιδέα.

Μέσα σε έναν μήνα συγκέντρωσε το ποσό των 10.266.845 δολλαρίων από 68.928 διαφορετικούς ανθρώπους. Τον Ιανουάριο του 2013 άρχισε να πουλά στο ευρύ κοινό τα πρώτα ρολόγια Pebble προς 150 δολλάρια. Η παραπάνω ιστορία αποτελεί την πιο επιτυχημένη καμπάνια crowdfunding παγκοσμίως μέχρι σήμερα και συμπυκνώνει τις νέες τεχνολογικές και επικοινωνιακές δυνατότητες που δίνονται στην σύγχρονη οικονομία. 

Το crowdfunding –επί το ελληνικότερον «διαδικτυακή μικροχρηματοδότηση» ή αλλιώς χρηματοδότηση από το πλήθος– αποτελεί μία νέα μορφή χρηματοδότησης νέων ιδεών και επιχειρήσεων που δεν έχουν πρόσβαση στις παραδοσιακές επενδυτικές δομές.

Διεθνείς αναλυτές εκτιμούν ότι το crowdfunding θα αποτελέσει την ταχύτερα αναπτυσσόμενη μορφή χρηματοδότησης την προσεχή εικοσαετία. Τα στατιστικά αποδεικνύουν ότι υπάρχει όντως δυναμική. Το 2009, μεσούσης της κρίσης, οπότε πρωτοεμφανίστηκε ο θεσμός του crowdfunding, παγκοσμίως λειτουργούσαν μόλις 3-4 πλατφόρμες, ενώ πλέον ο αριθμός τους ξεπερνά τις 450, καταγράφοντας ετησίως σημαντικό αριθμό επιτυχημένων απορροφήσεων κεφαλαίων.

Η όλη διαδικασία χρησιμοποιεί τις νέες ψηφιακές δυνατότητες και βασίζεται στην συμμετοχή των χρηστών του Διαδικτύου, οι οποίοι καλούνται να παίξουν τον ρόλο του οικονομικού υποστηρικτή μίας ιδέας ή μίας επιχείρησης, έναντι βεβαίως κάποιας ανταπόδοσης σε είδος ή σε υπηρεσία.

Σύμφωνα με τον Δημήτρη Αναγνώστου, ενός εκ των ιδρυτών της πρώτης και μοναδικής έως σήμερα ελληνικής πλατφόρμας crowdfunding, της groopio.com, ο θεσμός ξεκίνησε αρχικά για να υποστηρίξει χαμηλού προϋπολογισμού δημιουργικά projects (όπως παραγωγή μουσικών άλμπουμ, ταινιών ή άλλων καλλιτεχνικών δράσεων), αλλά βαθμιαία άρχισε να διευρύνεται και να χρησιμοποιείται από ΜΚΟ, εφευρέτες, ερευνητές αλλά και από επιχειρηματίες. 

Εκτός από ένα νέο εργαλείο χρηματοδότησης, το crowdfunding είναι ένα άμεσο εργαλείο marketing ή βολιδοσκόπησης της αγοράς για την επιτυχία ενός project. Η υψηλή ή χαμηλή ανταπόκριση σε ένα αίτημα χρηματοδότησης επιστρέφει μηνύματα στους δημιουργούς όσον αφορά την αξία ή την δυναμική της ιδέας τους.

Πρόσφατα μία ελληνική ιδέα χρηματοδοτήθηκε επιτυχώς με 15.000 ευρώ μέσω της διεθνούς πλατφόρμας indiegogo. Πρόκειται για μία ομάδα πέντε νέων παιδιών από την Σύρο, που κατασκευάζουν ξύλινα γυαλιά ηλίου. Εκτός από τους πόρους, η πρωτοβουλία τους κατάφερε να γίνει γνωστή σε πολύ περισσότερους αποδέκτες από όσους εν τέλει την χρηματοδότησαν.

Αποτελεί επίσης ένα μέσο προπώλησης ή αλλιώς, όπως το περιγράφει ο Δημήτρης Αναγνώστου, «πρόκειται για μία νέα μορφή ηλεκτρονικού εμπορίου». Βασιζόμενος στην διεθνή εμπειρία αναφέρει πως η General Motors χρησιμοποιεί πλατφόρμες crowdfunding για να λανσάρει και να προπωλήσει νέα υβριδικά μοντέλα αυτοκινήτων.

Πώς λειτουργεί

Η διαδικασία που ακολουθείται διεθνώς απαιτεί από τον δημιουργό-αιτούντα να παρουσιάσει σε κάποια πλατφόρμα επιλογής του μία καμπάνια όπου θα περιγράφει με απλό τρόπο την ιδέα του και το ποσό που ζητά για την υλοποίησή της, όπως και την «ανταμοιβή» που θα προσφέρει στους χορηγούς-υποστηρικτές του (από μετοχές στην εταιρία του έως κάποια μικρά δώρα ή προϊόντα) και να ορίσει ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο πρέπει να γίνει η χρηματοδότηση (συνήθως πρόκειται για μικρό χρονικό διάστημα ενός-δύο μηνών).

Οι χορηγοί-υποστηρικτές προσφέρουν χρήματα, τα οποία δεσμεύονται μόνον μετά την λήξη της συγκεκριμένης προθεσμίας που έχει οριοθετηθεί και μόνον εφόσον επιτευχθεί ο στόχος του αιτούντα (π.χ. αν κάποιος ζητά 5.000 ευρώ και συγκεντρώσει 4.999 ευρώ, τότε η χρηματοδότηση ακυρώνεται και δεν χρεώνονται και οι λογαριασμοί των υποστηρικτών). Οι δε συναλλαγές γίνονται μέσω διεθνώς αναγνωρισμένων και ασφαλών μηχανισμών, όπως Pay Pal.

Οι διαχειριστές μιας πλατφόρμας crowdfunding περιορίζονται στο να οργανώνουν τον χώρο «συνάντησης» μεταξύ αιτούντων και μικροεπενδυτών, εισπράττοντας μία μικρή προμήθεια επί του ποσού κάθε επιτυχημένης χρηματοδότησης (κυμαίνεται από 7% ως 10%). 

Δεν παρεμβαίνουν στην διαδικασία, ωστόσο ασκούν έναν πρώτο έλεγχο ως προς την νομιμότητα και ως προς τον ρεαλιστικό χαρακτήρα κάθε καμπάνιας που αναρτάται. Σύμφωνα με τον Δημ. Αναγνώστου, η groopio.com, από το 2012 που λειτουργεί, έχει απορρίψει αρκετές καμπάνιες αλλά έχει φιλοξενήσει έως σήμερα περίπου 100 projects. To 45% αυτών υπήρξε επιτυχημένο και οι δημιουργοί τους έλαβαν την σχετική χρηματοδότηση.

«Δεν πρόκειται για έρανο, παρά το γεγονός ότι η όλη διαδικασία στηρίζεται στην καλοπιστία των δύο πλευρών», συμπληρώνει ο Δημ. Αναγνώστου. Το ρίσκο δεν λείπει φυσικά και από αυτήν την μορφή «μικροεπένδυσης». Μπορεί να υπάρξουν απάτες ή απλούστερα τα χρηματοδοτούμενα projects να μην εξελιχθούν όπως αρχικώς είχαν σχεδιαστεί. 

Ρίσκο επίσης υπάρχει και για τους δημιουργούς, καθώς η παρουσίαση μίας ιδέας μπορεί να κλαπεί ή να αντιγραφεί από τρίτους. Παρ' όλα αυτά, η ανάπτυξη του θεσμού αποδεικνύει ότι λειτουργεί κάποιου είδους αυτοέλεγχος. «Κανείς δεν θέλει να ρισκάρει την φήμη του και κανείς δεν πείθεται εύκολα να επενδύσει έστω και 1 ευρώ σε κάτι που δεν τού αρέσει ή δεν το πιστεύει», συμπληρώνει ο συντελεστής της groopio.com. 

*Συνεργάτης του Euro2day.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γνώμη

Στη μνήμη του Θαλή Κουτούπη

Athanase PapandropoulosΑπό: Athanase Papandropoulos

Ένα από τα βιβλία του Θαλή που είχα προλογίσει, το 1987, ήταν αυτό που είχε τίτλο «Η Διαφήμιση και τα μυστικά της»

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 04/2021 2021

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

04/2021 2021

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

Οι κρίσιμες Ευρωεκλογές του Ιουνίου 2024

Οι κρίσιμες Ευρωεκλογές του Ιουνίου 2024

Ας ξεκινήσουμε με μια θετική αισιόδοξη θεώρηση για το θεσμικό όργανο της Ένωσης, το μόνο που εκλέγεται από το 1979 με άμεση καθολική ψηφοφορία από τους ευρωπαίους πολίτες

Οικονομία

Πάνω από 1,25 δισ.συνδρομητές σε υπηρεσίες περιαγωγής στο 2024

Πάνω από 1,25 δισ.συνδρομητές σε υπηρεσίες περιαγωγής στο 2024

Μια ευρύχωρη δεξαμενή εσόδων για τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους παραμένουν οι υπηρεσίες περιαγωγής (roaming)

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2024. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron