Edition: International | Greek

Αρχική » Γνώμη

Να συσταθεί άμεσα Eθνικό Συμβούλιο Δημοσίων Επενδύσεων (ΕΣΔΕ)

Είναι κοινός τόπος ότι ο βαθμός παρεμβατικότητας των μνημονιακών μέτρων οικονομικής πολιτικής δεν συμβάδιζε ποτέ με τον βαθμό αποδοτικότητας τους. Τα περιθώρια όμως σήμερα στενεύουν, ειδικά μετά την ανακοίνωση της ΕΛ.ΣΤΑΤ. για μειωμένο στόχο ανάπτυξης (1,4%) το 2017

Από: EBR - Δημοσίευση: Δημοσίευση: Τρίτη, 6 Μαρτίου 2018

μέγεθος [–] [+]
Όλα τα πλάνα, όλα τα σχέδια μακροπρόθεσμης ανάπτυξης σε μια ιδιόμορφη Οικονομία σαν την δική μας, έχουν νόημα πάντα σε σχέση με το χρόνο που χρειάζονται να ωριμάσουν. Μια ευρεία συναίνεση, μια ’’εθνική συμφωνία’’, είναι σήμερα αναγκαία, παρά το θολό κυβερνητικό αφήγημα περί καθαρής εξόδου απο τα μνημόνια.
Όλα τα πλάνα, όλα τα σχέδια μακροπρόθεσμης ανάπτυξης σε μια ιδιόμορφη Οικονομία σαν την δική μας, έχουν νόημα πάντα σε σχέση με το χρόνο που χρειάζονται να ωριμάσουν. Μια ευρεία συναίνεση, μια ’’εθνική συμφωνία’’, είναι σήμερα αναγκαία, παρά το θολό κυβερνητικό αφήγημα περί καθαρής εξόδου απο τα μνημόνια.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ Γνώμη

του Ηλία Καραβόλια

Αυτό φυσικά προκύπτει και όταν μελετήσει κανείς τις μεταβολές στα ''ποιοτικά'' μεγέθη (πχ. ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου, εξαγωγές, κ.α). Είναι εμφανές ότι η οικονομική πολιτική πρέπει να λειτουργεί πλεον όχι μόνο ως φοροεισπρακτικό εργαλείο αλλά κυρίως για να εξασφαλιστεί ένα αρκετά υψηλό και σταθερό επίπεδο επενδύσεων.

Αξίζει πάντως να μην ξεχνάμε ότι δεν είμαστε ''κανονική'' Οικονομία. Με εξοντωτικούς στόχους πλεονασμάτων, με περιορισμούς στην κίνηση κεφαλαίων και με μή ορατούς στο μέλλον βιώσιμους ρυθμούς ανάπτυξης, είναι πολύ δύσκολη η διατήρηση της ''σταθερότητας'', για ένα κράτος που αναγκάστηκε να στραφεί από τη χρηματοδότηση του δημοσίου ελλείμματος με την έκδοση ομολόγων (αγορές) στη χρηματοδότηση του διαμέσου της φορολογίας.

Κανείς φυσικά δεν παρατηρεί και  κανείς δεν αναλύει το λάθος πίσω απο τις περιβόητες μεταρρυθμίσεις που ζητάνε  οι Θεσμοί. Η πραγματικότητα είναι ότι η Ελλάδα χρειάζεται θεσμικές ρυθμίσεις που ενισχύουν τη μακροχρόνια σταθερότητα, και οχι ρυθμίσεις ως υποκατάστατο των συντονιστικών χειρισμών. 

Κοινώς, να μην εκτοπίζεται ο ιδιωτικός τομέας απο το κρατικοδίαιτο κομμάτι της Οικονομίας. Ψιλά γράμματα, θα πεί κάποιος. Και όμως, ας αφήσουμε μερικές φορές τις έννοιες να μας δείχνουν τον δρόμο. Μάλλον όμως αυτό το λάθος δεν το κατάλαβε καμία κυβέρνηση διότι όλες ''έβλεπαν'' τον βραχυπρόθεσμο χρόνο ζωής τους, όπως και η τωρινή.

Είναι αστείο να μιλάμε για προσδοκίες αύξησης των ιδιωτικών επενδύσεων όταν το τραπεζικό σύστημα δεν είναι σε κανονική λειτουργία (capital controls) και όταν οι στόχοι των πλεονασμάτων δεν επιτρέπουν ραγδαία μείωση των φορολογικών συντελεστών. 

Κάτι άλλο όμως θέλω εδώ να αναφέρω: το πώς μειώνεται η συνολική ζήτηση όταν η οικονομία πλησιάζει ένα κορυφαίο σημείο του οικονομικού κύκλου, και το πώς προσαρμόζονται οι δημόσιες δαπάνες ώστε να διατηρείται σταθερή η συναθροιστική ζήτηση. Οι έννοιες, όπως ανέφερα, είναι ''ξεχασμένες'' στην Ελλάδα των μνημονίων και πολύ φοβάμαι ότι δεν νοηματοδοτούνται σωστά απο τους φορείς χάραξης οικονομικής πολιτικής (Θεσμοί, κυβέρνηση).

Η πρόταση για ένα Εθνικό Συμβούλιο Δημοσίων Επενδύσεων (ΕΣΔΕ) τίθεται με άξονα την κατάρτιση ''ασφαλούς''  στρατηγικής ανάκαμψης της Οικονομίας, παρά την περίφημη ''Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική 2021'' και τις εξαγγελίες για τόνωση της αγοράς με την δημιουργία Αναπτυξιακής Τράπεζας. 

Όλα τα πλάνα, όλα τα σχέδια μακροπρόθεσμης ανάπτυξης σε μια ιδιόμορφη Οικονομία σαν την δική μας, έχουν νόημα πάντα σε σχέση με το χρόνο που χρειάζονται να ωριμάσουν. Μια ευρεία συναίνεση, μια ''εθνική συμφωνία'', είναι σήμερα αναγκαία, παρά το θολό κυβερνητικό αφήγημα περί καθαρής εξόδου απο τα μνημόνια.

Στόχος ενός διακομματικού Συμβουλίου σαν αυτό που προτείνω πρέπει να είναι πρώτα απ όλα η επαναδιαπραγμάτευση των εξοντωτικών στόχων για τα πλεονάσματα των επόμενων ετών. Οι Θεσμοί πρέπει να πειστούν ότι υπάρχει ισχυρή βούληση και συμφωνία απο το σύνολο του πολιτικού προσωπικού της χώρας, σχετικά με αυτό το θέμα. Χωρίς διακομματική συναίνεση απο το Κοινοβούλιο καμία κυβέρνηση δεν θα μπορέσει να μειώσει τους ανέφικτους αυτούς στόχους.

Το Εθνικό Συμβούλιο Δημοσίων Επενδύσεων πρέπει ταυτόχρονα να μεριμνήσει για την εφαρμογή ενός μίγματος παρεμβατικών μέτρων τόνωσης της Οικονομίας. Αυτονόητες κινήσεις μοιάζουν ως εξωπραγματικές και ποτέ δεν προχωρήσαμε ουσιαστικά σε αυτές, περιμένοντας απλά την αυτόματη άνοδο των ιδιωτικών επενδύσεων (π.χ συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, έκδοση ειδικών αναπτυξιακών ομολόγων για έργα υποδομών, χρηματοδότηση απο Ευρωπαική Τράπεζα Επενδύσεων, πρόσβαση σε αναπτυξιακούς διεθνείς φορείς, κ.α.). 

Εννοείται ότι ένα τέτοιο Συμβούλιο πρέπει να χαράξει στρατηγική για αύξηση κονδυλίων σε έρευνα και καινοτομία καθ ότι στην χώρα μας έχει αλλοιωθεί το ''λογισμικό της παραγωγής'' σε μια εποχή που οι κοινωνικές συνθήκες διάχυσης της Γνώσης δεν ηταν ποτέ πιο πρόσφορες (διαδίκτυο, υψηλη τεχνολογία, κ.α).

Όλοι ξέρουμε πλέον ότι οι ευκαιρίες απασχόλησης μειώνονται για όσους δεν ακολουθούν τον ακριβό δρόμο της εξειδίκευσης. Και γνωρίζουμε ότι οι ανισότητες αυτών των ευκαιριών εξειδίκευσης είναι αυτές που σηματοδοτούν τις κοινωνικές ανισότητες (βλ.Το Κεφάλαιο στον 21ο αιώνα, T.Piketty, εκδ. Πόλις).   

Η χώρα δεν μπορεί να παραμένει στον αυτόματο πιλότο. Δεν είναι η εποχή για πειραματισμούς με τον αυτοματισμό (ισορροπία τιμών σε προσφορά-ζήτηση εργασίας) της οικονομικής ορθοδοξίας. Χωρίς να χτιστεί ξανά το μεταπολιτευτικό κομματικό κράτος και το σαθρό επιχειρηματικό Δημόσιο (σημ: γι' αυτό αναφέρομαι στην διασφάλιση της διακομματικής σύστασης του Συμβουλίου) πρέπει να αυξηθούν οι δημόσιες δαπάνες, να τονωθεί η Οικονομία. 

Αυτό δεν σημαίνει φυσικά νεοκρατισμό με αθρόες προσλήψεις στο Δημόσιο. Πολλοί θα θεωρήσουν υπερβολική και ίσως επικίνδυνη την έννοια της κρατικής παρέμβασης. Δεν γίνεται όμως διαφορετικά, δεν σηκώνει άλλη αναμονή η ελληνική κοινωνία. 

Εντός του 2018 πρέπει να αυξηθεί ο κατώτατος μισθός, αυτή η τόσο περιθωριοποιημένη δύναμη στο οικονομικό γίγνεσθαι. Και για αντιστάθμισμα στο αυξημένο κόστος των επιχειρήσεων που θα προκύψει, πρέπει να μειωθούν οι φορολογικοί συντελεστές. Δεν θα τονωθεί αλλιώς η ζήτηση για κατανάλωση και κατά συνέπεια δεν θα είναι βιώσιμα τα δημόσια έσοδα.

Πολλοί σε αυτό το σημείο επικαλούνται ως πρότυπο γειτονικά κράτη, πχ Βουλγαρία, με φορολογία 10%. Ας μην ξεχνούν ότι ο βασικός μισθός εκεί είναι περίπου στα 425 λέβα (δηλ. 217 ευρώ). Εκεί θέλουμε να φθάσουν τα πράγματα αναμένοντας την ''αυτόματη ανάπτυξη''; Όσοι θεωρούν ότι αυτό (οι χαμηλοί μισθοί) είναι ''μεταρρύθμιση για βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Οικονομίας'', καλό είναι να το λένε ξεκάθαρα στους Έλληνες.

Οι ιδιωτικές επενδύσεις θα τονωθούν μόνο όταν λειτουργήσει κανονικά το τραπεζικό σύστημα. Μέχρι τότε, κάποια εργαλεία πρέπει να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη του τόπου. Κάποιες κινήσεις πρέπει να γίνουν ώστε να τονωθεί η ζήτηση και το εισόδημα. 

Ας μην κρυβόμαστε άλλο πίσω απο το δάχτυλό μας: Τυφλή πίστη στους θεωρητικούς αυτοματισμούς περί βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας και συνεχή ευχολόγια για το αυτονόητο (δημιουργία ελκυστικού επενδυτικού κλίματος) θα είχαν νόημα εάν μιλούσαμε για μια κανονική Οικονομία. Και επιμένω: στην παρούσα φάση, δεν είμαστε τέτοια...

Ευρώπη

Η συμμετοχή των γυναικών στην ψηφιακή οικονομία της ΕΕ εξακολουθεί να υστερεί

Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιεύει τον ετήσιο πίνακα αποτελεσμάτων για την παρακολούθηση της συμμετοχής των γυναικών στην ψηφιακή οικονομία, με την ευκαιρία των γενεθλίων της Άντα Λάβλεϊς (10/12/1815 – 27/11/1852), της πρώτης προγραμματίστριας ηλεκτρονικού υπολογιστή στον κόσμο

Οικονομία

Τί είναι η «στιγμή Μίνσκυ» για την οικονομία;

Ένας σημαντικός αλλά άγνωστος Αμερικανός οικονομολόγος υποστήριζε ότι, σε περιόδους χρηματοοικονομικής ευφορίας, δημιουργείται ένα φαινόμενο τύφλωσης μπροστά στην καταστροφή...με ότι αυτό συνεπάγεται..

Γνώμη

Οι εχθροί της γνώσης και ο φόβος της ελευθερίας

Από: Athanase Papandropoulos

Οι δυνάμεις που μεταπολεμικά καλλιέργησαν αντιφιλελεύθερες και αντιδημοκρατικές αντιλήψεις, σήμερα προσπαθούν να εξαργυρώσουν και τα σχετικά γραμμάτια,συνεπικουρούμενες και απο την ισλαμική πανώλη

Περιοδικό

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 3/2018 2018

Τρέχον Τεύχος

3/2018 2018

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

All contents © Copyright Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2018. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron