Edition: International | Greek

Αρχική » Οικονομία

Περί «υπερπλεονασμάτων»

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ κομπορρημονεί για τα λεγόμενα ‘’υπερπλεονάσματα’’, την διαφορά δηλαδή μεταξύ δημοσίων εσόδων και δημοσίων δαπανών προ τόκων

Από: EBR - Δημοσίευση: Δημοσίευση: Δευτέρα, 1 Οκτωβρίου 2018

μέγεθος [–] [+]
Η επιβολή υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων από τους δανειστές  εθεωρείτο εθνική ήττα από την τότε αξιωματική αντιπολίτευση και σημερινή κυβέρνηση. Σήμερα, όμως, που συμφωνήθηκαν από αυτήν σε 3,5% ετησίως (μέχρι και το έτος 2022) και 2,2% (μέχρι το 2060!), η κυβέρνηση αγαλλιάζει διότι όχι μόνο επιτυγχάνει τους στόχους αυτούς αλλά τους υπερβαίνει κατά πολύ!
Η επιβολή υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων από τους δανειστές εθεωρείτο εθνική ήττα από την τότε αξιωματική αντιπολίτευση και σημερινή κυβέρνηση. Σήμερα, όμως, που συμφωνήθηκαν από αυτήν σε 3,5% ετησίως (μέχρι και το έτος 2022) και 2,2% (μέχρι το 2060!), η κυβέρνηση αγαλλιάζει διότι όχι μόνο επιτυγχάνει τους στόχους αυτούς αλλά τους υπερβαίνει κατά πολύ!

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ Οικονομία

του Κώστα Χριστίδη*

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ κομπορρημονεί για τα λεγόμενα ‘’υπερπλεονάσματα’’, την διαφορά δηλαδή μεταξύ δημοσίων εσόδων και δημοσίων δαπανών προ τόκων. 

Αυτή η διαφορά συνιστά το πρωτογενές πλεόνασμα, από το οποίο πληρώνονται οι τόκοι του δημόσιου χρέους. 

Η επιβολή υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων από τους δανειστές  εθεωρείτο εθνική ήττα από την τότε αξιωματική αντιπολίτευση και σημερινή κυβέρνηση. 

Σήμερα, όμως, που συμφωνήθηκαν από αυτήν σε 3,5% ετησίως (μέχρι και το έτος 2022) και 2,2% (μέχρι το 2060!), η κυβέρνηση αγαλλιάζει διότι όχι μόνο επιτυγχάνει τους στόχους αυτούς αλλά τους υπερβαίνει κατά πολύ! 

Η υπέρβαση αυτή στέρησε από την ελληνική παραγωγή ποσόν 10 δις ευρώ περίπου κατά την διετία 2016 – 2017 – και έπεται συνέχεια … Πρόκειται για μία ακόμη κλασική κυβερνητική κυβίστηση, γνωστή πλέον παγκοσμίως με τον διεθνοποιημένο όρο ‘’kolotoumba’’. 

Γεννώνται, όμως, ορισμένα ερωτήματα ως προς τα ‘’υπερπλεονάσματα’’ αυτά:

Πρώτον, κατά πόσον είναι πραγματικά; Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία καθυστερεί η καταβολή στους δικαιούχους 90.000 επικουρικών συντάξεων ύψους 421,2 εκ. € , 50.000 κύριων συντάξεων ύψους 360 εκ. € και 40.000 εφάπαξ ποσού 800 εκ. ευρώ, σύνολο 1.581,2 εκ. ευρώ. 

Στο ποσόν αυτό θα πρέπει να προστεθούν οι ύψους 2 δις € οφειλές του δημοσίου προς ιδιώτες, οι επιστροφές φόρων ποσού 1,8 δις € αλλά και η κατά 900 εκ. € περικοπή του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων. Με τα δεδομένα αυτά, τα περίφημα υπερπλεονάσματα είναι περισσότερο ταμειακά παρά πραγματικά.

Δεύτερον, με ποιόν τρόπο επιτυγχάνονται τα όποια πρωτογενή πλεονάσματα; Είναι διαφορετικό αυτά να προκύπτουν από μία ταχύρρυθμη οικονομική ανάπτυξη και εντελώς διαφορετικό από την αφαίμαξη της οικονομίας διά της υπερφορολόγησης και της περικοπής συντάξεων. 

Εν προκειμένω η χώρα μας αναδεικνύεται (σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ για το 2016, έκτοτε τα πράγματα έχουν χειροτερεύσει) σε παγκόσμια πρωταθλήτρια υπερφορολόγησης, μέσω της επιβολής νέων φόρων (40 νέα φορολογικά μέτρα επί ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ ύψους 7 δις €). 

Αλλά και ο τρόπος είσπραξης των φόρων με κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών και ακινήτων (περιλαμβανομένης και της, άλλοτε θεωρούμενης από τον Σύριζα ως ‘’ιεράς’’, πρώτης κατοικίας) έχει φέρει σε απόγνωση περίπου 1,7 εκ. οφειλετών του δημοσίου.

Τρίτον, ποιο είναι το αποτέλεσμα των ‘’υπερπλεονασμάτων’’; Είναι σαφώς αντι-αναπτυξιακό. 

Ο Κέϋνς, τις συνταγές του οποίου ακολουθούν κυρίως κεντρο-αριστεροί οικονομολόγοι, τόνιζε ότι σε εποχές ύφεσης πρέπει να γίνονται ‘’ενέσεις’’ προς την οικονομία με την μορφή αύξησης των δημοσίων δαπανών, αύξησης των δημοσίων επενδύσεων και μείωσης των φόρων. 

Οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ πράττουν ακριβώς τα αντίθετα. Τα αποτελέσματα είναι: επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης σε 0,2% κατά το δεύτερο τρίμηνο 2018 (έναντι 0,9% του πρώτου τριμήνου), πτώση των επενδύσεων σε ετήσια βάση κατά 5,4%, υψηλά επιτόκια άνω του 4% για τα δεκαετή ομόλογα του ελληνικού δημοσίου. 

Προφανώς οι αγορές δεν αρέσκονται στους ήχους των νταουλιών και των ζουρνάδων που εκπέμπουν οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και αναζητούν άλλα ακούσματα.

*Νομικός - Οικονομολόγος

Ευρώπη

Αποφεύγεται μια νέα οικονομική κρίση;

Τα τελευταία στοιχεία του ΔΝΤ αποκαλύπτουν το βαθύ πλήγμα που προξένησε η κρίση του 2008. Ποια είναι τα τρία μεγάλα στοιχήματα για το μέλλον; Τα διδάγματα από τον ρόλο των κεντρικών τραπεζών και τη διστακτικότητα των κυβερνήσεων

Οικονομία

Τί είναι η «στιγμή Μίνσκυ» για την οικονομία;

Ένας σημαντικός αλλά άγνωστος Αμερικανός οικονομολόγος υποστήριζε ότι, σε περιόδους χρηματοοικονομικής ευφορίας, δημιουργείται ένα φαινόμενο τύφλωσης μπροστά στην καταστροφή...με ότι αυτό συνεπάγεται..

Γνώμη

Μπουαλέμ Σανσάλ: Το Ισλάμ κερδίζει τον ιδεολογικό πόλεμο

Από: Athanase Papandropoulos

Οι αλήθειες ενός γνωστού Αλγερινού συγγραφέα και αρθρογράφου που βλέπει πιο μακρυά από τη μύτη του

Περιοδικό

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 4/2018 2018

Τρέχον Τεύχος

4/2018 2018

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

All contents © Copyright Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2018. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron