Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Ανάλυση

Επενδύσεις και όχι επιδοτήσεις

Η χώρα έχει ανάγκη από σημαντικές επενδύσεις και όχι από επιδοματικές ενισχύσεις της κατανάλωσης

Από: EBR - Δημοσίευση: Τρίτη, 15 Ιανουαρίου 2019

Ως κορυφαίο παράδειγμα αξίζει να δούμε το αδιέξοδο με τα απλήρωτα στεγαστικά δάνεια  που επί χρόνια προκαλεί ασφυξία στο τραπεζικό σύστημα. Όχι μόνο επειδή εμποδίζει τη χορήγηση πιστώσεων για να πάρει μπροστά η παραγωγή, αλλά επιβαρύνει και τους φορολογουμένους κάθε φορά που οι τράπεζες χρειάζονται νέα κρατικά κεφάλαια για να μην κινδυνεύουν. Το αδιέξοδο οφείλεται κυρίως στους παραμορφωτικούς προεκλογικούς φακούς με τους οποίους το αντιμετώπισαν τα κόμματα, τόσο της κάθε κυβέρνησης όσο και της εκάστοτε αντιπολίτευσης, όταν όλοι τους κανάκευαν όσους δεν πλήρωναν μήπως και πάρουν την ψήφο τους.
Ως κορυφαίο παράδειγμα αξίζει να δούμε το αδιέξοδο με τα απλήρωτα στεγαστικά δάνεια που επί χρόνια προκαλεί ασφυξία στο τραπεζικό σύστημα. Όχι μόνο επειδή εμποδίζει τη χορήγηση πιστώσεων για να πάρει μπροστά η παραγωγή, αλλά επιβαρύνει και τους φορολογουμένους κάθε φορά που οι τράπεζες χρειάζονται νέα κρατικά κεφάλαια για να μην κινδυνεύουν. Το αδιέξοδο οφείλεται κυρίως στους παραμορφωτικούς προεκλογικούς φακούς με τους οποίους το αντιμετώπισαν τα κόμματα, τόσο της κάθε κυβέρνησης όσο και της εκάστοτε αντιπολίτευσης, όταν όλοι τους κανάκευαν όσους δεν πλήρωναν μήπως και πάρουν την ψήφο τους.

Του Νίκου Χριστοδουλάκη*

Μετά την λήξη των δανειακών συμβάσεων τον περασμένο Αύγουστο, η προφανής επιλογή μιας σοβαρής χώρας θα ήταν να οικοδομήσει ένα περιβάλλον που αξιόπιστα θα επέσειε τον κίνδυνο να ξαναχρειαστούν. 

Με βασικό άξονα ένα ισχυρό κύμα νέων επενδύσεων που θα ανέλκυαν την οικονομία από τη μακροχρόνια ύφεση, θα έδιναν δουλειές σε όσους  τις έχασαν και θα δημιουργούσαν καλύτερους όρους εξυπηρέτησης του χρέους –δημόσιου και ιδιωτικού- που παραμένει απειλητικά μεγάλο, παρά τις αναβολές εξόφλησης. 

Η ανάγκη αυτή όμως δεν βρίσκει ανταπόκριση ούτε στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης ούτε στις πρακτικές της αντιπολίτευσης παρά το κατά καιρούς αναπτυξιακά ευχέλαια. Και οι δύο φαίνονται μαγνητισμένες από τη γοητεία των κάθε λογής διευκολύνσεων και παροχών, είτε για να σφυρηλατήσουν οπαδούς για να περιορίσουν την ήττα τους, είτε για να μη χάσουν ψηφοφόρους που θα τους φέρουν στην εξουσία.

Ο κατακλυσμός επιδοματικών παροχών έχει ένα άμεσο ευχάριστο αποτέλεσμα αλλά και μερικά πολύ δυσάρεστα που ακολουθούν. Το πρώτο συμβαίνει επειδή ενισχύει κάπως την κατανάλωση όσων το λαμβάνουν και την εκλογική επιρροή όσων το δίνουν, όμως είναι πρόσκαιρο και για τους δυο επειδή καμία σταθερή βελτίωση δεν προκαλεί ούτε στους αποδέκτες ούτε στην οικονομία.  Τα δυσάρεστα έρχονται λίγο αργότερα, αλλά έχουν λιγότερο κόστος και διάρκεια, όπως τα εξής:

Πρώτον, η πολιτική αθρόων παροχών προκαλεί εκτεταμένες στρεβλώσεις στην οικονομική συμπεριφορά. Επειδή γίνονται πρόχειρα και βιαστικά υπό το άγχος της πολιτικής πίεσης, σοβαροί έλεγχοι δεν προλαβαίνουν να οργανωθούν και μπαίνουν μέσα πολλοί τζαμπατζήδες, που απλώς κρύβουν τα εισοδήματά τους. 

Βλέποντας αυτές τις συμπεριφορές, όσοι πληρώνουν φόρους προσπαθούν να κρύψουν και αυτοί τα δικά τους, μεταφέροντας την έδρα τους σε άλλη χώρα ή δουλεύοντας «μαύρα», με συνέπεια οι πηγές άντλησης εσόδων σταδιακά να στερεύουν. Η ειρωνεία είναι ότι έτσι θα γίνουν και οι ίδιοι δικαιούχοι για το κοινωνικό μέρισμα αντί να το χρηματοδοτούν με τους φόρους τους. Όταν η εξαπάτηση από μη δικαιούχους πάρει μαζικές διαστάσεις, αποστερεί πόρους από όσους έχουν πραγματική ανάγκη και εξανεμίζει το αποτέλεσμα που υποτίθεται ότι θα είχε. 

Η κοινωνική πολιτική αντί να είναι μηχανισμός αναίρεσης μιας δυσμενούς θέσης που βρίσκεται κάποιος, πολλαπλασιάζει όσους μοιραία περιέρχονται σε αυτήν, αλλά και όσους προσποιούνται. 

Δεύτερον, η πολιτική αυτή συσσωρεύει ένα απροσδιόριστο κόστος στα επόμενα χρόνια. Άπαξ και τα πακέτα παροχών επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο ως η μόνη επιλογή ενίσχυσης φτωχών εισοδημάτων θα χρειάζεται κάθε φορά να διευρύνονται όχι μόνο για να κρατήσουν το ενδιαφέρον των εξυπηρετούμενων, αλλά και να κατευνάσουν τα παράπονα όσων συμμετείχαν μέχρι τότε. 

Στα απλά μαθηματικά της καθηλωμένης ανάπτυξης, αυτό σημαίνει μεγαλύτερο μερίδιο δαπάνης και υψηλότερο φορολογικό βάρος για να το χρηματοδοτεί. Η τέλεια συνταγή, δηλαδή για να γίνει εκ νέου η ελληνική οικονομία το προσφιλές παίγνιο αρνητικών σεναρίων. 

Η απροθυμία ενδιαφέροντος για μακροχρόνια ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, η απόσυρση επενδυτικών σχεδίων, η συνεχιζόμενη καχεξία των πιστωτικών ιδρυμάτων και η αύξουσα αναζήτηση αλλαγής έδρας μεγάλων επιχειρήσεων αντανακλούν όχι μόνο το ενδεχόμενο νέας αβεβαιότητας αλλά και την υποψία ότι τίποτα δεν γίνεται για να αποτραπεί.

Τρίτον, και ίσως σημαντικότερο, εξαπλώνεται σε όλη την κοινωνία μια ψυχολογία μικροδιεκδικήσεων και ατομικών ρυθμίσεων που έχει μετατρέψει τις οικονομικές σχέσεις πολίτη- κράτους σε πεδίο διαρκών προσφυγών και διενέξεων. 

Σε λίγο, με την ανάπτυξη καθηλωμένη και τα εισοδήματα πενιχρά, σχεδόν κάθε ελληνική οικογένεια θα περιμένει στη σειρά να εισπράξει κάποιο επίδομα και ταυτόχρονα θα έχει κάνει και μια αγωγή διεκδικώντας αναδρομικά, να μην πληρώσει Εφορία ή να μην εξοφλήσει κάποιο δάνειο. Οι αποφάσεις συχνά λαμβάνονται αβασάνιστα χωρίς εκτίμηση των συνεπειών και με κριτήριο εξίσου πελατειακά με αυτά που έχουν οι προσφεύγοντες.

Πράγμα φυσικά που πολλαπλασιάζει τις αγωγές και συρρικνώνει ακόμη περισσότερο την κανονιστική αρμοδιότητα της οικονομικής πολιτικής. Μισθοδοκεία, πρωτοδικεία, ειρηνοδικεία λες και έχουν βαλθεί να εξαλείψουν όχι τον κίνδυνο επαναφοράς των μνημονίων ως ενδεχομένως θα όφειλαν, αλλά την προοπτική δημοσιονομικής σταθεροποίησης που μόνο αυτή θα μπορούσε τελικά να τα αποτρέψει. 

Ως κορυφαίο παράδειγμα αξίζει να δούμε το αδιέξοδο με τα απλήρωτα στεγαστικά δάνεια  που επί χρόνια προκαλεί ασφυξία στο τραπεζικό σύστημα. Όχι μόνο επειδή εμποδίζει τη χορήγηση πιστώσεων για να πάρει μπροστά η παραγωγή, αλλά επιβαρύνει και τους φορολογουμένους κάθε φορά που οι τράπεζες χρειάζονται νέα κρατικά κεφάλαια για να μην κινδυνεύουν. Το αδιέξοδο οφείλεται κυρίως στους παραμορφωτικούς προεκλογικούς φακούς με τους οποίους το αντιμετώπισαν τα κόμματα, τόσο της κάθε κυβέρνησης όσο και της εκάστοτε αντιπολίτευσης, όταν όλοι τους κανάκευαν όσους δεν πλήρωναν μήπως και πάρουν την ψήφο τους. 

Πρόσφατα είχαμε και αναβάθμιση του πελατειακού παραλογισμού, όταν η κυβέρνηση – που επί χρόνια λιβάνιζε το κίνημά τους- τώρα κάπως κυνηγά τους πλούσιους κακοπληρωτές, αλλά η αντιπολίτευση τη στηλιτεύει επειδή οι ήδη πολλά έχοντες θα χάσουν κάτι που δεν τους ανήκει. 

Για να λυθεί το πρόβλημα πρέπει να καταλάβουμε ότι υπάρχουν δυο ειδών «κόκκινα» δάνεια και πλειστηριασμοί. Ένα του φτωχού που με δάνειο αγόρασε ένα μικρό διαμέρισμα για την οικογένεια του και δεν μπορεί να το πληρώσει επειδή έχασε τη δουλειά του με την κρίση. Σωστή κοινωνική πολιτική θα ήταν να καταβάλλει ένα μικρό ενοίκιο στην τράπεζα ή ακόμη και να του χαριστεί, αν έχει παιδιά.

 Άλλο είναι του πλούσιου που έβγαλε τα λεφτά του έξω και προσπαθεί τώρα να καρπωθεί το σπίτι δωρεάν, πράγμα που όμως δεν πρόκειται να γίνει γιατί αδικεί κατάφωρα όσους πληρώνουν τα δάνεια τους, αν και συχνά φτωχότεροι. Μια ματιά στην επικαιρότητα των αστέρων που ξεσπιτώνονται διαφωτίζει πλήρως το πρόβλημα.

Είτε αφορά επιδόματα, είτε διεκδικήσεις και αγωγές, το συμπέρασμα είναι ότι καμία μακροχρόνια ανάπτυξη δεν θα επιτύχει, αν οι πολίτες και οι επιχειρήσεις δεν καθορίζουν τη συμπεριφορά τους με σταθερούς και κοινούς κανόνες, αλλά καταχρηστικώς επιζητούν προνομιακές ρυθμίσεις σε βάρος όσων με συνέπεια εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους.

Οι παροχές πρέπει να οριοθετηθούν αυστηρά μόνο σε όσους έχουν πραγματική ανάγκη και να αξιολογείται το αποτέλεσμα τους. Μια μικρή τόνωση της κατανάλωσης εδώ και εκεί όχι μόνο δεν συνιστά ανάκαμψη, αλλά έχει σύντομη ημερομηνία λήξεως. Μόνο αν βρεθεί τρόπος να έλθουν πολλές και μεγάλες επενδύσεις, η οικονομία μπορεί να μπει σε τροχιά ανόδου και σταθερότητας. 

*Πρώην Υπουργός Εθνικής Οικονομίας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γνώμη

Η Κίνα εγκλωβίζει την Αφρική σε μια «παγίδα χρέους»

Athanase PapandropoulosΑπό: Athanase Papandropoulos

Τα κρατικά κινεζικά Ταμεία κατέχουν πάνω από το 60% του χρέους σε 17 χώρες της ηπείρου

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 04/2021 2021

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

04/2021 2021

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

Η Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο για καθυστερήσεις πληρωμών

Η Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο για καθυστερήσεις πληρωμών

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Οικονομία

Ανάπτυξη ίσον μεταρρυθμίσεις

Ανάπτυξη ίσον μεταρρυθμίσεις

Η ελληνική οικονομία κατέκτησε σημαντικούς στόχους τα τελευταία χρόνια

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2024. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron