Η αποτελεσματικότητα για μιαν επιχείρηση είναι μια πολυσύνθετη έννοια, η οποία εξαρτάται βέβαια από τις αποφάσεις της διοίκησης, αλλά και από τους παράγοντες που αυτή η τελευταία θέλει να κινητοποιήσει.
Κατά τον σύμβουλο επιχειρήσεων και γνωστό συγγραφέας Μ. Άμστρογκ, στόχος του μάνατζμεντ της εταιρίας, θα πρέπει να είναι μάλλον η αποτελεσματικότητα παρά η αποδοτικότητα. Ή, μ’ άλλα λόγια, να κάνουμε αυτό που πρέπει κι όχι απλώς να το διορθώνουμε για να το κάνουμε όπως θα έπρεπε.
Η αποτελεσματικότητα θα πρέπει να επιδιωχθεί στα παρακάτω θέματα:
1. Στην παραγωγικότητα: Δηλαδή να επιδιώκουμε μεγαλύτερο αποτέλεσμα με όσο το δυνατόν λιγότερες εισροές, άσχετα αν αυτό το αποτέλεσμα λέγεται εργατοώρες (κατά κεφαλή προϊόν), κεφάλαιο (απόδοση κάποιας επένδυσης) ή μηχανολογικός εξοπλισμός (παραγωγή κατά μηχάνημα).
2. Στα χρηματοοικονομικά: Με το να γίνουν πιο "σφιχτοί” οι όροι πιστοληψίας, με το να γίνεται έλεγχος του αριθμού και των όρων για την παροχή εκπτώσεων, με την αριστοποίηση των ρευστών διαθεσίμων ενώ παράλληλα να μεγιστοποιείται η απόδοση (= τόκος) των πλεοναζόντων ταμειακών διαθεσίμων, με περιορισμό των τοκοχρεωλυσίων στο ελάχιστο και με την παραγραφή παλαιών οφειλών.
3. Στα αποθέματα: Να επιδιώκεται η όσο το δυνατόν μικρότερη δέσμευση κεφαλαίων υπό μορφήν αποθεμάτων, χωρίς αυτό να οδηγεί στην αδυναμία ικανοποίησης της ζήτησης από πλευράς πελατών.
4. Στις αγορές: Να επιδιώκεται η χρησιμοποίηση των αποθηκευτικών χώρων του προμηθευτή, η εξασφάλιση καλύτερων όρων πώλησης για όλα τα νέα ή τα ανανεούμενα συμβόλαια, η εκπαίδευση των υπευθύνων για τις αγορές ώστε να πετυχαίνουν καλύτερους όρους στις διαπραγματεύσεις τους με τους προμηθευτές, η αποφυγή κλεισίματος μεγάλων παραλαβών, η σαφής και ξεκάθαρη παρουσίαση της πολιτικής που θ’ ακολουθείται για τις ανατιμήσεις.
*πρώτη δημοσίευση: www.euro2day.gr