Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Οικονομία

Τα παράδοξα της κατανάλωσης εν μέσω έκρηξης τιμών

Ποια κατηγορία προϊόντων αναπτύσσεται με τριψήφιο ποσοστό, εν μέσω σημαντικής κάμψης της κατανάλωσης και γιατί. Ποια η διαφορά τιμής με τα συμβατικά τρόφιμα και τι δείχνουν έρευνες για τις προτιμήσεις του Έλληνα καταναλωτή

Από: EBR - Δημοσίευση: Παρασκευή, 29 Απριλίου 2022

Συνολικά οι κατηγορίες φυτικών «γαλακτοκομικών» και «κρέατος» τζίραραν πέρυσι 40,5 εκατ. ευρώ, που μπορεί να αποτελεί σταγόνα στον ωκεανό των πωλήσεων των συμβατικών προϊόντων των εν λόγω κατηγοριών, που πραγματοποιούν πωλήσεις άνω του 1 δισ. ευρώ μέσα από τις σάλες των σούπερ μάρκετ.
Συνολικά οι κατηγορίες φυτικών «γαλακτοκομικών» και «κρέατος» τζίραραν πέρυσι 40,5 εκατ. ευρώ, που μπορεί να αποτελεί σταγόνα στον ωκεανό των πωλήσεων των συμβατικών προϊόντων των εν λόγω κατηγοριών, που πραγματοποιούν πωλήσεις άνω του 1 δισ. ευρώ μέσα από τις σάλες των σούπερ μάρκετ.

της Αλεξάνδρας Γκίτση

Πάνω από 8 στους 10 Έλληνες καταναλωτές (ποσοστό 83%) σκέφτονται να αγοράσουν ή αγοράζουν ήδη φυτικά εναλλακτικά προϊόντα (plant based), ενώ 2 στους 10 (ποσοστό 18%) δηλώνουν πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερο για να τα αποκτήσουν.

Η έρευνα της Nielsen IQ πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Οκτώβριο και τα ευρήματά της αποτυπώνονται και στο καλάθι. Πέρυσι οι πωλήσεις φυτικών «γαλακτοκομικών» προϊόντων αυξήθηκαν 24% σε σχέση με το 2020. Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη στην κατηγορία εμφάνισαν τα φυτικά «γιαούρτια» +34%, οι πωλήσεις φυτικών ροφημάτων αυξήθηκαν 34% και 8,5% αυτές των φυτικών «τυριών». Ακόμη μεγαλύτερη είναι η ποσοστιαία αύξηση κατά 160% των ετήσιων πωλήσεων του φυτικού «κρέατος».

Συνολικά οι κατηγορίες φυτικών «γαλακτοκομικών» και «κρέατος» τζίραραν πέρυσι 40,5 εκατ. ευρώ, που μπορεί να αποτελεί σταγόνα στον ωκεανό των πωλήσεων των συμβατικών προϊόντων των εν λόγω κατηγοριών, που πραγματοποιούν πωλήσεις άνω του 1 δισ. ευρώ μέσα από τις σάλες των σούπερ μάρκετ. Ωστόσο, αυτή η ποσοστιαία ανάπτυξη δείχνει την τάση και τη στροφή των καταναλωτών σε εναλλακτικά προϊόντα, που προσπαθούν να καρπωθούν και παραδοσιακοί παίκτες όπως η Γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη, που πριν από λίγες ημέρες παρουσίασε τη δική της πρόταση στην κατηγορία.

Το ακόμη πιο ενδιαφέρον όμως εύρημα της έρευνας της Nielsen IQ είναι ότι σημαντική μερίδα καταναλωτών δηλώνει την πρόθεσή της να πληρώσει ακόμη περισσότερο για να αποκτήσει τα συγκεκριμένα προϊόντα. Τη στιγμή μάλιστα που η ψαλίδα της τιμής μεταξύ των συμβατικών και των εναλλακτικών είναι ήδη σημαντική.

Σήμερα η τιμή για ένα συμβατικό γάλα πλήρες ξεκινά κάτω από το 1 ευρώ το λίτρο, αν πρόκειται για προϊόν ιδιωτικής ετικέτας, η επικρατούσα τιμή κινείται στα επίπεδα του 1,3-1,6 ευρώ το λίτρο και γύρω στα 3 ευρώ πωλείται το φρέσκο βιολογικό κατσικίσιο γάλα.


Οι τιμές στα ροφήματα αμυγδάλου κυμαίνονται από τα 2,9 ευρώ το λίτρο (χωρίς γλουτένη), στα 3,64 ευρώ με κακάο, 2,9 ευρώ με βρώμη και 3 με super σπόρους, κ.ά.

Αντίστοιχη εικόνα και στα τυροκομικά και στα γιαούρτια. Σε ό,τι αφορά τα υποκατάστατα κρέατος, η τιμή κιλού για φυτικά burger ή κιμά κινείται από 20 ευρώ και προς τα πάνω.

Η στροφή στα φυτικά από τα ζωικά προϊόντα δεν αποτελεί ελληνικό φαινόμενο. Διεθνείς μελέτες όπως αυτή τη ProVeg International και της Innova Market Insights έδειξαν πως το 46% του δείγματος έχει ήδη μειώσει την κατανάλωση κρέατος, με λίγο λιγότερο από το 40% να λέει ότι σκοπεύει να το κάνει στο μέλλον.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, μια μελέτη από το Euromonitor διαπιστώνει πως οι νεότερες ηλικίες είναι πολύ πιο πιθανό να υιοθετήσουν μια φυτική διατροφή, με το 54% των ερωτηθέντων της Gen Z να λέει ότι αποφεύγει τα ζωικά προϊόντα, σε σύγκριση με το 34% των Βaby Βoomers.

Την ίδια στιγμή, πάνω από 1 στους 4 Ευρωπαίους (ποσοστό 28%) σκοπεύει να μειώσει την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων (π.χ. γάλα, γιαούρτι, τυρί) τους επόμενους έξι μήνες, ποσοστό 26% του δείγματος σκοπεύει να αυξήσει την κατανάλωση «γαλακτοκομικών» προϊόντων φυτικής προέλευσης (π.χ. σόγια/βρώμη) ενώ ποσοστό 28% δήλωσε πως πιθανότατα θα αγόραζε τυρί φυτικής προέλευσης σε τακτική βάση, εάν η γεύση και η υφή είναι πανομοιότυπα ως προς τη γεύση και την υφή των αντίστοιχων συμβατικών.

Όπως και στην Ελλάδα, 1 στους 5 Ευρωπαίους καταναλωτές δηλώνει πρόθυμος να πληρώσει υψηλότερη τιμή για «τυρί» φυτικής προέλευσης από ό,τι για το συμβατικό τυρί. Όμως 1 στους 2 (ποσοστό 52%) δήλωσε πως η τιμή είναι το κύριο εμπόδιο για την κατανάλωση περισσότερων φυτικών τροφίμων, ακολουθούμενη από την έλλειψη ενημέρωσης (45%) και την έλλειψη επιλογής όταν τρώει έξω (41%).

Η επιλογή των εναλλακτικών προϊόντων σχετίζεται με λόγους υγείας -58% των Ευρωπαίων πιστεύει ότι η κατανάλωση υψηλών ποσοτήτων κρέατος μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα υγείας και το 51% των ανθρώπων θα μείωνε την κατανάλωση κρέατος εάν το συνιστούσε ο γιατρός τους- και με την προστασία των ζώων (ποσοστό 45%).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γνώμη

Η Δύση χρειάζεται υπαρξιακά την Ελλάδα

Από: EBR

Η Ελλάδα είναι μέρος της Δύσης. Η φράση του Κ. Καραμανλή «ανήκομεν εις την Δύσιν» εξελήφθη από μέρος της ελληνικής κοινής γνώμης ως διαπίστωση μίας ιδιοκτησιακής σχέσης αποικιοκρατικού χαρακτήρα

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 04/2021 2021

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

04/2021 2021

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

Πώς μπορεί να οργανωθεί ένα εμπάργκο πετρελαίου από την ΕΕ;

Πώς μπορεί να οργανωθεί ένα εμπάργκο πετρελαίου από την ΕΕ;

Την περασμένη εβδομάδα, ο Α’ Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Frans Timmermans, παρουσίασε με πολλές φανφάρες το σχέδιο REPowerEU ύψους 210 δισεκατομμυρίων ευρώ, με στόχο την απεξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα έως το 2027

Οικονομία

Φραγκάκης: Στόχος να διευρύνουμε τα οφέλη του βιώσιμου τουρισμού για τις τοπικές κοινωνίες

Φραγκάκης: Στόχος να διευρύνουμε τα οφέλη του βιώσιμου τουρισμού για τις τοπικές κοινωνίες

Τι είπε ο ΓΓ του ΕΟΤ

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2022. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron