Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Dossiers

Ο «Οικονομικός Ταχυδρόμος» διηγείται…

To EBR παρουσιάζει αφιέρωμα στον Οικονομικό Ταχυδρόμο με σκοπό να υπενθυμίσει πόσο επίκαιρα είναι έως σήμερα τα άρθρα του καθώς κατέγραφαν όλες τις ιστορικές στιγμές της ελληνικής πολιτικής και καταδείκνυαν με διορατικότητα τα προβλήματα και τις παθογένειες του ελληνικού κράτους.


Με έτος ιδρύσεως το 1927, από τον αείμνηστο Δημήτριο Λαμπράκη, –ιδρυτή, επίσης, του Ελεύθερου Βήματος και των Αθηναϊκών Νέων– ο Οικονομικός Ταχυδρόμος υπήρξε ένα κορυφαίο για την Ελλάδα περιοδικό.

Ο Οικονομικός Ταχυδρόμος (ΟΤ), με διευθυντή του τον Γιάννη Μαρίνο, κατέγραψε με κάθε λεπτομέρεια σημαντικά φαινόμενα και γεγονότα από το 1975 έως και το 2004, χρονιά που το περιοδικό διέκοψε την έκδοσή του.

Πρόκειται για το μοναδικό έντυπο στην Ελλάδα το οποίο είχε περιγράψει με μοναδική προβλεπτική ακρίβεια πώς και γιατί η χώρα όδευε προς την πτώχευση και ενδεχομένως την αποχώρησή της από την ευρωζώνη, πολλά χρόνια πριν την ουσιαστική χρεοκοπία της το 2009.


Όταν ο Γιάννης Μαρίνος προέβλεπε την πνευματική κατάρρευση

Ενώ η ελληνική κοινωνία καταρρέει και πνευματικά, χρήσιμο είναι να δούμε από πού και πώς ξεκίνησε η κατάρρευση, η οποία στην ουσία, είχε προαναγγελθεί από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο, προ πολλών ετών

Η Ελλάδα όμως έχει επίσης υψηλή εμπιστοσύνη και στον πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν ότι “θα κάνει το σωστό στις διεθνείς υποθέσεις” σε ποσοστό 50%. Μόνο το Βιετνάμ, οι Φιλιππίνες και η Τανζανία καταγράφουν παρεμφερή ισχυρά ποσοστά εμπιστοσύνης. Στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες το 78% κατά μέσο όρο εκφράζει δυσπιστία.

Φιλορωσικές φαντασιώσεις... και πραγματικότητες

Τί επεσήμαινε πριν 25 ακριβώς χρόνια ο Γιάννης Μαρίνος στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο»,με αφορμή τις ρωσικές θέσεις στο «Μακεδονικό»

Ήταν υπαρκτή και σοβαρή η απειλή εξόδου μας από την ΕΟΚ

Εκκωφαντικές οι προειδοποιήσεις Χαλικιά το 1985, Ντελόρ και Επιτροπής Αγγελόπουλου το 1990, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και χλεύη της χώρας μας από τον ξένο Τύπο

Όταν εζητείτο η αποπομπή μας από την Ευρωπαϊκή Ένωση

Πριν 27 χρόνια, ο Οικονομικός Ταχυδρόμος έφερνε στην δημοσιότητα το αίτημα δύο μεγάλων χωρών της ΕΕ για την δυνατότητα αποπομπής μίας χώρας από τους κόλπους της

Πώς πτωχεύσαμε την περίοδο 1981-1989, Κώστα Λαλιώτη

“Πτωχευσαμε”, ήταν ο τίτλος ενός προφητικού άρθρου του Αντώνη Κεφαλά που δημοσιεύθηκε στον “Οικονομικό Ταχυδρόμο” της 31ης Αυγούστου 1989 και το οποίο, αν μη τί άλλο, αποδεικνύει ότι ο στρουθοκαμηλισμός είναι μία βαρύτατη ελληνική ασθένεια

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

Παράλληλα, ο Π. Σολομός ενδιαφερόταν για κοινωνικά θέματα της οικονομίας, τα οποία αντιμετώπιζε με πρακτικό πνεύμα, προτείνοντας εφικτές λύσεις. Οι προτάσεις του βρίσκονται δημοσιευμένες στα έντυπα της εικοσαετίας 1960-1980, αλλά και μέχρι τελευταία στον ΟΤ. Ο Π. Σολομός, όντας από τους πρώτους κυβερνήτες του Ελληνικού Ροταριανισμού, τού έδωσε νέα πνοή, ενώ την οργανωτική του μεθοδικότητα γνώρισε το Ιπποκράτειο Νοσοκομείο επί των ημερών της προεδρίας του.

Παναγής Δ. Σολομός: Ένας σπουδαίος πρωτοπόρος

Από: Athanase Papandropoulos | Τρίτη, 25 Ιουλίου 2017

Στις 31 Ιουλίου συμπληρώνονται 27 χρόνια από τότε που έφυγε ο άνθρωπος που έφερε την επιστημονική οργάνωση στην Ελλάδα. Τί έγραφε τότε ο ΟΤ

Η Ελλάδα, πέρα από το ότι περνάει μία καίρια για την οικονομική και κοινωνική της ιστορία αποστελέχωση, αντιμετωπίζει και σοβαρότατα προβλήματα ειδικευμένου προσωπικού σε τομείς όπως η ανάλυση προγραμμάτων κομπιούτερ και η επιμέρους τεχνική τους επεξεργασία. Επίσης, στον τομέα αυτόν ασήμαντη είναι και η σχετική με την ανάπτυξή του εκπαιδευτική υποδομή, ενώ στο επίπεδο της συνεργασίας επιχειρήσεων και πανεπιστημίου –που αποτελεί τρέχουσα τακτική σε όλες τις δυτικές χώρες– η κατάσταση θυμίζει αυτό που η λαϊκή θυμοσοφία αποκαλεί «ιστορίες για αγρίους». Εμποτισμένο από παρακμιακές και εκχυδαϊσμένες ιδεολογίες, το ελληνικό πανεπιστήμιο, όπως θα έλεγε και ο Γάλλος σοσιαλιστής υπουργός Παιδείας κ. Σεβενεμάν, έχει εξελιχθεί σε βιομηχανία παραγωγής «τούβλων», τα οποία έχουν περισσότερη σχέση με τα πράγματα παρά με τα ανθρώπινα όντα.

Πώς χάνουμε την νέα εποχή

Από: Athanase Papandropoulos | Δευτέρα, 17 Ιουλίου 2017

Το άρθρο που ακολουθεί εγράφη από τον υπογράφοντα στον Οικονομικό Ταχυδρόμο της 13ης Ιουνίου 1985, δηλαδή πριν 32 χρόνια. Ας έλθει κάποιος να μάς πει ότι είναι ξεπερασμένο

Αν ο ΟΤ υπήρχε σήμερα νομίζω πως θα τον διάβαζαν κάποια μέλη της επιστημονικής και ακαδημαϊκής κοινότητας, σαφώς λιγότερα απ’ ό,τι τότε. Η σημερινή «ακαδημαϊκή κοινότης» έχει φυλλορροήσει από ανθρώπους του πνεύματος και μπροστάρηδες της επιστήμης. Την θέση τους έχουν πάρει κάτι έμποροι ρηχών τεχνογνωσιών, κάτι θαμώνες πανεπιστημιακών διαδρόμων κα παρασκηνίων, καθώς και 1-2 γραφικοί γελωτοποιοί (επί το λαϊκότερον «τζουτζέδες») που προτιμούν τον χώρο του lifestyle επειδή εκεί αισθάνονται «κύριοι καθηγητές». Για τους ανθρώπους αυτούς, ο ΟΤ που γνώρισα είναι βαρετός έως ενοχλητικός. Τα κείμενά του μιλούσαν για προϋποθέσεις και όρους που οδηγούσαν σε ένα καλύτερο αύριο –και, όπως είπε ο κλασσικός «πανεπιστημιακός» γελωτοποιός: Ποιος νοιάζεται για το αύριο; Σε 5-10 χρόνια ποιος ζη και ποιος πεθαίνει.

Η φωνή βοώντος του Οικονομικού Ταχυδρόμου προς κωφεύοντες

Από: EBR | Τετάρτη, 12 Ιουλίου 2017

Σε τούτη την χώρα συνηθίζουμε να «πυροβολούμε τον αγγελιοφόρο» επειδή δεν μάς αρέσει το μήνυμά του –και ο ΟΤ είχε αρκετούς αγγελιοφόρους

 Πέρα από τις διαπιστώσεις αυτές, εκείνο που πρέπει να υπογραμμίσουμε από την συζήτηση στην Βουλή για την οικονομική κατάσταση της χώρας είναι ακόμα ότι αναδύθηκε για πρώτη φορά η ελπίδα ότι θα ικανοποιηθεί επιτέλους το παλλαϊκό αίτημα για γενική κάθαρση. Ότι, δηλαδή, η κάθαρση δεν θα περιορισθεί στο ”Κοσκώτειον άγος”, αλλά θα επεκταθεί και στο ”ακρίδειον άγος” που ταλανίζει όλη σχεδόν την ελληνική οικονομία και κοινωνία.

Όταν ο Οικονομικός Ταχυδρόμος έγραφε για το «ακρίδειον άγος»

Από: EBR | Δευτέρα, 3 Ιουλίου 2017

Πριν 28 χρόνια ακριβώς οι Δημήτρης Στεργίου και Αντώνης Κεφαλάς κατέγραφαν στο περιοδικό την μεγάλη λεηλασία της περιόδου 1981-1989

Μοιραία, λοιπόν, η διάσταση του επιχειρείν στα μάτια τόσο του Έλληνα επιχειρηματία όσο και σε αυτά του ευρύτερου κοινού δεν εμπεριέχει ορισμένα στοιχεία που είναι αυτονόητα στην Δύση όταν αναφέρεται η λέξη Entreprise. Λέξη που υποδηλώνει την προτίμηση για το δημιουργικό ρίσκο, την αγάπη της δημιουργίας και την αίσθηση μιας κάποιας περιπέτειας. Η νεοελληνική εκδοχή του επιχειρείν βρίσκεται σε διαμετρική αντίθεση τόσο με την παραπάνω αντίληψη του 16ου αιώνα, όσο και με αυτήν που διατύπωνε πολύ αργότερα ο Αυστριακός οικονομολόγος Γιόζεφ Σουμπέτερ, που θεωρούσε τον επιχειρηματία πρωτοποριακή και δυναμική προσωπικότητα, ικανή να αλλάζει την κοινωνία και να παράγει νεωτερισμό.

Γιατί διασύρονται οι επιχειρήσεις

Από: Athanase Papandropoulos | Παρασκευή, 19 Μαΐου 2017

Το κείμενο που ακολουθεί ήταν το κύριο άρθρο στο τεύχος του Οικονομικού Ταχυδρόμου της 19ης Απριλίου 1984 –είναι, δηλαδή, ηλικίας 33 ετών. Με συγγραφέα τον Αθανάσιο Χ. Παπανδρόπουλο, το άρθρο, όπως γίνεται αντιληπτό, δεν φέρει ούτε μία ρυτίδα, άρα κάλλιστα ιχνογραφεί και την σημερινή πραγματικότητα

Με έτος ιδρύσεως το 1927, από τον αείμνηστο Δημήτριο Λαμπράκη, –ιδρυτή, επίσης, του Ελεύθερου Βήματος και των Αθηναϊκών Νέων– ο Οικονομικός Ταχυδρόμος υπήρξε ένα κορυφαίο για την Ελλάδα περιοδικό. Ιδιαίτερα δε σε μία αποφασιστική αλλά και κρίσιμη, ιστορική περίοδο για την χώρα, αυτήν που ακολούθησε την πτώση της δικτατορίας των συνταγματαρχών, η οποία θα μπορούσε να είναι η «χρυσή εποχή» για την Ελλάδα αν το πολιτικό κεφάλαιο της χώρας και ο λαός της είχαν επιδείξει την απαραίτητη σοβαρότητα, ευθύνη και ευθυκρισία απέναντι στην πραγματικότητα. Δυστυχώς, αυτό δεν συνέβη και έτσι, με αφορμή την κρίση του διεθνούς χρηματοπιστωτικού συστήματος το 2008, η Ελλάδα στην ουσία έφθασε στο χείλος της άτακτης χρεοκοπίας. Σήμερα τελεί υπό επιτροπεία, καθ’ όσον οι εταίροι-δανειστές της έχουν χορηγήσει στην χώρα τα υψηλότερα δάνεια στήριξης που έχει καταγράψει η παγκόσμια ιστορία.

Ο Οικονομικός Ταχυδρόμος θα γινόταν 90 ετών...

Από: EBR | Πέμπτη, 27 Απριλίου 2017

Το περιοδικό που, υπό τον Γιάννη Μαρίνο, προέβλεψε με μαθηματική σχεδόν ακρίβεια όλα όσα συμβαίνουν σήμερα, τελικά αποδείχθηκε «φωνή βοώντος εν τη ερήμω». Και αυτό ίσως λέει πολλά…

Και η κοινωνία μας, προσαρμοσμένη βολικά σε αυτή την αντίληψη, περιχαρακωμένη από πλήθος απαγορεύσεων στα ελληνικά σύνορα (προστατευτικοί δασμοί, απαγόρευση εισαγωγής ξένων δασκάλων ή εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, ξένων προϊόντων, κλπ.), αρκείται ολοένα και περισσότερο στο τυπικό προσόν του πτυχίου. Πτυχίο να’ ναι και ό,τι να’ ναι. Πτυχιούχος να’ ναι και όποιος να’ ναι. Το πτυχίο έγινε πια η νέα ιδεολογία των Ελλήνων, μπροστά στην οποία κλίνουν γόνυ όλες οι άλλες ιδεολογίες, συνεργώντας με την σιωπή και την συγκατάνευσή τους στην κυριαρχία της απάτης. Και εξοπλίζεται με όλα τα προνόμια που καθιστούν ακατανίκητη την έλξη και το κύρος του.

Γιάννης Μαρίνος: Μια ζωή, ένα περιοδικό, μια ιστορία

Από: Athanase Papandropoulos | Παρασκευή, 17 Μαρτίου 2017

Από τον Απρίλιο του 1965 έως τον Σεπτέμβριο του 1996, ο διευθυντής του Οικονομικού Ταχυδρόμου δεν έγραψε ποτέ κάτι που να μην επαληθεύεται δραματικά σήμερα

Πόσοι καταλαβαίνουν ότι το μεγαλύτερο μεταπολιτευτικό έγκλημα στην χώρα υπήρξε η δημιουργία και η συντήρηση ενός απίθανου σε διαφθορά και σπατάλη πελατειακού κράτους, το οποίο κυριολεκτικά διέλυσε την οικονομία και τις κοινωνικές αρθρώσεις της χώρας –και τώρα την απειλεί με πλήρη καταστροφή, από την οποία δύσκολα θα συνέλθει στον 21ο αιώνα;

Το δημόσιο χρέος στην υπηρεσία του άκρατου λαϊκισμού

Από: EBR | Τρίτη, 19 Μαΐου 2015

Μόνον ως πράξη πολιτικού λαϊκισμού μπορεί να χαρακτηρισθεί η σύσταση Επιτροπής για την αναζήτηση των αιτίων του δημοσίου χρέους.

Πέρα όμως από το δημόσιο χρέος, ο ΟΤ, δια του διευθυντή του Γιάννη Μαρίνου, είχε κατ’ επανάληψη καταγγείλει την διαφθορά και την θεσμοθέτηση της απάτης στο Δημόσιο, με αποτέλεσμα αλλεπάλληλες δίκες για συκοφαντική δυσφήμιση –που όλες, ωστόσο, κατέληξαν στην αθώωση του περιοδικού και των συντακτών του.

Δέκα χρόνια χωρίς «Οικονομικό Ταχυδρόμο»

Από: Athanase Papandropoulos | Τετάρτη, 2 Απριλίου 2014

Αν κυκλοφορούσε σήμερα το ιστορικό περιοδικό, θα ήταν 88 ετών και θα είχαν επαληθευθεί όλες οι προβλέψεις του για την ελληνική οικονομία και την κατάρρευσή της

Το να αναφερθούμε στα ψεύδη των κομμάτων της μαρξιστικής αριστεράς είναι περιττό. Άλλωστε η όλη τους ύπαρξη στηρίχθηκε στο πελώριο και αυταπόδεικτο ψεύδος περί του έρωτός τους προς την δημοκρατία, ενώ ήταν πασίγνωστο ότι ευθύς μόλις καταλάμβαναν την εξουσία παντού στον κόσμο κατέλυαν την δημοκρατία, διαλύοντας όλα τα άλλα πολιτικά κόμματα πλην του δικού τους.

Ποινικό αδίκημα τα πολιτικά ψεύδη

Από: Athanase Papandropoulos | Τρίτη, 25 Μαρτίου 2014

Μία πρόταση του Γιάννη Μαρίνου στον Οικονομικό Ταχυδρόμο της 23ης Σεπτεμβρίου 1993 είναι όσον ποτέ άλλοτε επίκαιρη

Οι νέοι είναι απογοητευμένοι από τον κυνισμό, τον λαϊκισμό και την ανευθυνότητα των ελληνικών πολιτικών κομμάτων. Είναι απογοητευμένοι από την χυδαιότητα σε όλα τα επίπεδα και από τις προσπάθειες που γίνονται οι γενιές του αύριο να είναι εξίσου ρηχές και απαίδευτες με τις σημερινές.

Η γνώση, ελπίδα για τους νέους

Από: Athanase Papandropoulos | Τρίτη, 4 Μαρτίου 2014

Το άρθρο που ακολουθεί εγράφη από τον υπογράφοντα στον Οικονομικό Ταχυδρόμο την 22α Ιουλίου 1992. Μετά από 22 έτη, όχι μόνον δεν έχει καμμία απολύτως ρυτίδα, αλλά αποτελεί πάντα και ελπίδα για το αύριο

Δυστυχώς, κατά την μεταπολιτευτική περίοδο, εν ονόματι της κοινωνικής δικαιοσύνης και της αποκατάστασης προηγούμενων αδικιών, πραγματικών ή φανταστικών, η ήδη διαβρωμένη ελληνική κοινωνία από την αντιδημοκρατική, αμαθή και απολίτιστη χούντα, δέχθηκε την θεραπευτική αγωγή της ασυδοσίας εν ονόματι της ελευθερίας και της ασέβειας ή της αχρήστευσης κάθε ηθικού και νομικού κανόνα, που υποτίθεται ότι φαλκιδεύουν την δημοκρατία και τα ατομικά δικαιώματα.

Όταν ο Γιάννης Μαρίνος προειδοποιήσουμε

Από: EBR | Δευτέρα, 8 Απριλίου 2013

Όλοι αυτοί που αναζητούν εύκολους αποδιοπομπαίους τράγους για την κατάντια της χώρας, σε μεγάλο βαθμό χλεύαζαν, ύβριζαν και ειρωνεύονταν όσα γράφονταν στον Οικονομικό Ταχυδρόμο τα τελευταία πενήντα χρόνια!

Αντί να στηρίζομε με κάθε τρόπο την εγχώρια παραγωγή, την καταδιώκομε με κάθε θεμιτό και αθέμιτο τρόπο, διευκολύνοντας έτσι τις εισαγωγές και την κυριαρχία των ξένων στην ελληνική αγορά.

Πριν 26 χρόνια...

Από: Athanase Papandropoulos | Δευτέρα, 23 Απριλίου 2012

Επειδή κάποιοι θεωρούν όλους τους Έλληνες διανοητικά ανάπηρους, παραθέτουμε τι έγραφε ο Γιάννης Μαρίνος στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» πριν 26 χρόνια

Υπό αυτές τις συνθήκες χειμαρρώδους κρατικής επέκτασης στην χώρα μας και δημοσιοποίησης ακόμα και των πιο μικρών λεπτομερειών της καθημερινής μας ζωής, θεωρείται φυσιολογικό στην Ελλάδα να διορίζεται αναξιοκρατικά ένας άσχετος σε μία οποιαδήποτε δημόσια επιχείρηση και προκαλεί φθόνο αυτός που πλουτίζει χάρη στην οικονομική δημιουργία και στην δημιουργία πλούτου προς διανομή.

Πριν από 16 χρόνια…

Από: Athanase Papandropoulos | Τετάρτη, 11 Απριλίου 2012

Το κείμενο που ακολουθεί εγράφη και δημοσιεύθηκε στον Οικονομικό Ταχυδρόμο, στις 26 Ιουλίου 1996. Δηλαδή, πριν 16 χρόνια, όταν για μία ακόμη φορά κάποιοι έσκουζαν και κραύγαζαν στην Ελλάδα για παραπομπές, ειδικά δικαστήρια και άλλα παρόμοια...

Γνώμη

Η Κίνα εγκλωβίζει την Αφρική σε μια «παγίδα χρέους»

Athanase PapandropoulosΑπό: Athanase Papandropoulos

Τα κρατικά κινεζικά Ταμεία κατέχουν πάνω από το 60% του χρέους σε 17 χώρες της ηπείρου

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 04/2021 2021

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

04/2021 2021

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

Η Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο για καθυστερήσεις πληρωμών

Η Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο για καθυστερήσεις πληρωμών

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Οικονομία

7 στις 10 τράπεζες αυξάνουν τις ψηφιακές τους επενδύσεις το 2024

7 στις 10 τράπεζες αυξάνουν τις ψηφιακές τους επενδύσεις το 2024

Αύξηση των επενδύσεών τους στον ψηφιακό μετασχηματισμό σε ποσοστό έως και 10% εντός του 2024 σχεδιάζουν 7 στις 10 τράπεζες, παγκοσμίως

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2024. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron