Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Μάνατζμεντ

Πέντε βήματα για επιχειρηματική αλλαγή σε περίοδο κρίσης

Γιατί η κουλτούρα αποτελεί κρίσιμη παράμετρο στην προσπάθεια μιας επιχείρησης να μετεξελιχθεί σε εποχές που το περιβάλλον θυμίζει... κινούμενη άμμο. Οι κινήσεις που θα θέσουν τον μηχανισμό σε κίνηση

Από: EBR - Δημοσίευση: Παρασκευή, 30 Σεπτεμβρίου 2022

«Στην σημερινή εποχή των επιταχυνόμενων και ταλαντευόμενων, αλλαγών, η νοοτροπία μπορεί ακόμα να οδηγήσει σε αναπάντεχα ισχυρές επιδόσεις.»
«Στην σημερινή εποχή των επιταχυνόμενων και ταλαντευόμενων, αλλαγών, η νοοτροπία μπορεί ακόμα να οδηγήσει σε αναπάντεχα ισχυρές επιδόσεις.»

του Fred Hassan*

Η επιχειρηματική αλλαγή σε περιόδους ανατροπών και αβεβαιότητας όπως η σημερινή, δεν αποτελεί απλό σχήμα λόγου, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε συνέδρια και άλλες δημόσιες εκδηλώσεις. Είναι στην ουσία ένα σοβαρό αίτημα των καιρών για κάθε επιχείρηση, αλλά και για το συνολικό ανθρώπινο δυναμικό της όποιας επιχειρηματικής οντότητας.

Από την άποψη αυτή, κάποια πράγματα πρέπει να αλλάξουν. Και το ερώτημα που προκύπτει στις περιπτώσεις αυτές είναι υπό ποιες προϋποθέσεις μπορούν να λάβουν χώρα αλλαγές, ιδιαίτερα όταν το περιβάλλον μοιάζει με κινούμενη άμμο.

Στις συναντήσεις ανώτερων στελεχών και στις αίθουσες συσκέψεων οι συζητήσεις για την επιχειρηματική απόδοση επικεντρώνονται συνήθως σε θέματα όπως ορμή της αγοράς, ευκαιρίες συγχωνεύσεων και εξαγορών, διαχείριση κεφαλαίου και τρόποι ενίσχυσης παραγωγικότητας. Αν και οι παράγοντες αυτοί είναι σημαντικοί, σύμφωνα με την εμπειρία μου, χαίρουν καλύτερης εκμετάλλευσης όταν οι υπάλληλοι έχουν δεσμευτεί, προσαρμοστεί και κινητοποιηθεί προς την νίκη. Εχοντας συνειδητοποιήσει τι ακριβώς συμβαίνει.

Κατά την διάρκεια της καθοδήγησης έξι επιτυχών ανακάμψεων και μετατροπών στις εταιρείες Schering-Plough, Pharmacia, Pharmacia & Upjohn, Wyeth και σε δύο λειτουργικές μονάδες εντός της Novartis, έμαθα ότι η επιχειρηματική νοοτροπία μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό για την ενίσχυση μακροπρόθεσμης επιτυχίας.

Ωστόσο, πολλά στελέχη δεν θέτουν ως προτεραιότητα την κουλτούρα. Η ασυνάφεια αυτή με οδήγησε στην συγγραφή του βιβλίου μου «Επανασχεδιάστε: Στρατηγική Ηγετών για Συνεχή Επιτυχία». Κάθε άτομο σε κάθε ομάδα της εταιρείας μπορεί να επιδιώξει, μαζί με άλλους, να παρέχει παραπάνω από εκείνο που θεωρείται δυνατό. Για να γίνει αυτό, οι υπάλληλοι χρειάζονται να νοιώθουν μία ισχυρή αίσθηση σκοπού, που θα ενισχύεται από πνεύμα κυριότητας, υπευθυνότητας και συνεχούς μάθησης.

Το 1997, όταν ανέλαβα για πρώτη φορά ως διευθυντικό στέλεχος στην εταιρεία Pharmacia & Upjohn, η εταιρεία είχε μόλις υποστεί μία συγχώνευση που δεν είχε καθόλου καλά αποτελέσματα. Ένας λόγος ήταν η ασύνδετη ηγετική δομή, που αποτελούνταν από τρία «επιχειρηματικά κέντρα» σε Στοκχόλμη, Μιλάνο και Καλαμαζού στο Μίσιγκαν των ΗΠΑ, καθώς και από ένα νέο «επιχειρηματικό κέντρο» στο Γουΐνδσορ, κοντά στο Λονδίνο, που ήταν μέρος των διαπραγματεύσεων κατά την συγχώνευση το 1995. Ο εσωτερικός φυλετισμός έβλαπτε την εταιρεία.

Για να προσαρμόσουμε και να δώσουμε κίνητρα στους υπαλλήλους να συνεργαστούν, εξαλείψαμε τα τέσσερα κέντρα και δημιουργήσαμε ένα νέο εκσυγχρονισμένο κέντρο στο Νιου Τζέρσι. Έπειτα, συρρικνώσαμε την εταιρική ομάδα διαχείρισης κατά το ήμισυ. Το τελευταίο μάς βοήθησε να απομακρύνουμε κάποια «αντιδραστικά από πλευράς κουλτούρας και νοοτροπίας», μεγαλύτερα σε ηλικία άτομα που εναντιώνονταν στην εποικοδομητική αλλαγή.

Η εταιρεία Pharmacia & Upjohn έκανε μία εντυπωσιακή ανάκαμψη και το 2000 συγχωνεύτηκε με την Mosanto και τριπλασίασε το μέγεθος της χρηματιστηριακής της αξίας σε 52 δισ. δολάρια.

Παρακάτω αναφέρονται κάποια βήματα που με βοήθησαν να επανασχεδιάσω μέσω της κουλτούρας:

•Θέστε σαφείς προσδοκίες: Δείξτε την διαδρομή, θέστε μία φιλόδοξη στρατηγική και αποσπάστε μία εντολή αλλαγής από τα άτομα ώστε να προετοιμασθούν για τις αναγκαίες θυσίες.
•Θετικές στάσεις και συμπεριφορές ως πρότυπα ρόλου: Οι ηγέτες, και ιδιαίτερα τα διευθυντικά στελέχη, πρέπει να δρουν συνεχώς με την ίδια επιχειρηματική αυθεντικότητα που επιθυμούν από τις ομάδες τους. Σε όλες τις εταιρείες όπου ηγήθηκα, δημοσιεύαμε πέντε ή έξι συμπεριφορές που αναμέναμε από όλους με σκοπό να μπορούμε να μοιραστούμε, να μάθουμε, να καινοτομήσουμε και να αναπτυχθούμε ως άτομα και ως μέλη μιας ομάδας.
•Οικοδόμηση εμπιστοσύνης: Η εμπιστοσύνη στην ανώτερη ηγετική ομάδα αποτελεί έναν σημαντικό δείκτη της υγείας του οργανισμού. Για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης, τα διευθυντικά στελέχη πρέπει ενεργά να δείχνουν στους υπαλλήλους ότι αποφασίζουν δίκαια, εκτιμούν τα άτομα και την καλή εργασία. Επίσης, σημαίνει ότι εκτιμούν την ακεραιότητα.
•Εκτέλεση καθηκόντων μέσω μιας κουλτούρας υψηλής απόδοσης: Ένα πνεύμα κυριότητας, υπευθυνότητας και συνεχούς μάθησης οδηγεί σε αποτελεσματική εκτέλεση καθηκόντων. Οι ηγέτες θα πρέπει να συνεχίσουν να ενθαρρύνουν τους υπαλλήλους να οικειοποιηθούν τα προβλήματα και τις λύσεις.

Στην σημερινή εποχή των επιταχυνόμενων και ταλαντευόμενων, αλλαγών, η νοοτροπία μπορεί ακόμα να οδηγήσει σε αναπάντεχα ισχυρές επιδόσεις. Τα ευχάριστα νέα είναι ότι, αν και απαιτείται χρόνος, η δέσμευση και ένα ισχυρό ηγετικό διευθυντικό στέλεχος, η νοοτροπία υψηλών επιδόσεων μπορεί να οικοδομηθεί σε όλες σχεδόν τις επιχειρήσεις. Οι συνεχείς επιτυχίες απλά θα ακολουθήσουν.

*Διευθύνων Σύμβουλος στην εταιρεία ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων Warburg Pincus, συγγραφέας του βιβλίου «Επανασχεδιάστε: στρατηγική ηγετών για συνεχή επιτυχία» (Reinvent: A Leader’s Playbook for Serial Success)
**πρώτη δημοσίευση: Euro2day.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γνώμη

Στη μνήμη του Θαλή Κουτούπη

Athanase PapandropoulosΑπό: Athanase Papandropoulos

Ένα από τα βιβλία του Θαλή που είχα προλογίσει, το 1987, ήταν αυτό που είχε τίτλο «Η Διαφήμιση και τα μυστικά της»

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 04/2021 2021

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

04/2021 2021

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

Οι κρίσιμες Ευρωεκλογές του Ιουνίου 2024

Οι κρίσιμες Ευρωεκλογές του Ιουνίου 2024

Ας ξεκινήσουμε με μια θετική αισιόδοξη θεώρηση για το θεσμικό όργανο της Ένωσης, το μόνο που εκλέγεται από το 1979 με άμεση καθολική ψηφοφορία από τους ευρωπαίους πολίτες

Οικονομία

Πάνω από 1,25 δισ.συνδρομητές σε υπηρεσίες περιαγωγής στο 2024

Πάνω από 1,25 δισ.συνδρομητές σε υπηρεσίες περιαγωγής στο 2024

Μια ευρύχωρη δεξαμενή εσόδων για τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους παραμένουν οι υπηρεσίες περιαγωγής (roaming)

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2024. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron