Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Ανάλυση

Η δημαγωγία, παλιά, όσο η δημοκρατία

Από τον καιρό που γεννήθηκε η δημοκρατία, πριν από 2.500 χρόνια, ο Θουκυδίδης ήδη γνώριζε τα μειονεκτήματα της δημοκρατικής διακυβέρνησης

Από: EBR - Δημοσίευση: Πέμπτη, 22 Δεκεμβρίου 2022

Ωστόσο, η δημαγωγία έχει δύο όρια: 1) τα λεφτά να μην είναι δανεικά όπως ήταν παλιά, 2) να μην υπόσχονται τα πάντα, αδιαφορώντας για την αξιοπιστία των προτάσεών τους.
Ωστόσο, η δημαγωγία έχει δύο όρια: 1) τα λεφτά να μην είναι δανεικά όπως ήταν παλιά, 2) να μην υπόσχονται τα πάντα, αδιαφορώντας για την αξιοπιστία των προτάσεών τους.

του Διονύση Γουσέτη

Στην καθολική ψηφοφορία καθείς ψηφίζει σύμφωνα με το συμφέρον του, αλλά όλοι δεν είναι σε θέση να προσδιορίσουν το πραγματικό μακροπρόθεσμο συμφέρον τους. Η δημαγωγία είναι αναπόσπαστη ιδιότητα της δημοκρατίας.

Πολλοί παρασύρονται και δελεάζονται από εφήμερα κέρδη, όπως παλαιότερα οι πρωτόγονοι ιθαγενείς δελεάζονταν από τα καθρεφτάκια των αποικιοκρατών.

Τα χρόνια πέρασαν, οι ευρωπαϊκές κοινωνίες ωρίμασαν, αλλά τα πολιτικά κόμματα δεν έχουν σταματήσει τις προσπάθειες απόσπασης ψήφων με δημαγωγικές μεθόδους. Γνωρίζω κόμματα στη χώρα μας που δεν μετέρχονται ποταπές μεθόδους, όπως η συκοφαντία.

Ομως, δεν γνωρίζω κόμμα που δεν υποσχέθηκε προεκλογικά λαγούς με πετραχήλια. Και αν το κόμμα τυχαίνει να κυβερνά, μοιράζει προεκλογικό χρήμα. Αυτές οι δημαγωγικές παροχές σε συντεχνίες έχουν την ιδιότητα να μην καταγγέλλονται από την αντιπολίτευση, για να μη φανεί ανάλγητη προς τους ωφελούμενους πελάτες, των οποίων την ψήφο επίσης διεκδικεί. Αντίθετα, καλεί την κυβέρνηση να τις επεκτείνει.

Ωστόσο, η δημαγωγία έχει δύο όρια: 1) τα λεφτά να μην είναι δανεικά όπως ήταν παλιά, 2) να μην υπόσχονται τα πάντα, αδιαφορώντας για την αξιοπιστία των προτάσεών τους. Διότι τότε η ψηφοθηρία παράγει το αντίθετο αποτέλεσμα: τον αναξιόπιστο δεν τον ψηφίζουν παρά όσοι προσδοκούν κομματική εύνοια. Αυτό το όριο ο κ. Τσίπρας το έχει ξεπεράσει και γι’ αυτό έχει χάσει την εμπιστοσύνη της πλειοψηφίας. Αυτό δεν παίζεται τώρα, στην προεκλογική περίοδο.

Εχει παιχτεί σε όλη τη διάρκεια της κοινοβουλευτικής περιόδου ή μάλλον και σε προηγούμενες κοινοβουλευτικές περιόδους. Συνεπώς, οι απεγνωσμένες προσπάθειές του της τελευταίας ώρας να σπιλώσει τον πρωθυπουργό όχι μόνο δεν του δίνουν αποδοχή και ψήφο, αλλά μάλλον φαίνονται γελοίες.

Ενα πράγμα πρέπει να προσέξει ο κ. Μητσοτάκης. Να μην προβαίνει σε πελατειακές παραχωρήσεις που καταστρέφουν τη χώρα ή που βάζουν σε κίνδυνο αξίες όπως η δημόσια υγεία. Αναφέρομαι στην κατοχύρωση αυθαιρέτων σε καταπατητές δασικών εκτάσεων και στην επιστροφή των αντιεμβολιαστών υγειονομικών στους χώρους της δημόσιας υγείας. Θα πρέπει να τις αναθεωρήσει αν δεν θέλει να προκαλεί δυσαρέσκεια σε ανθρώπους που τον υποστήριξαν και τον υποστηρίζουν.

*πρώτη δημοσίευση: kathimerini.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γνώμη

New Balance: Μια κορυφαία αθλητική μάρκα με ελληνική υπογραφή – Ποιος είναι ο Τζιμ Ντέιβις

Από: EBR

Από τις κότες και το «dad shoe», στο Μαραθώνιο της Βοστόνης, το Στιβ Τζομπς και τη σημερινή της εικόνα, η New Balance έχει να πει τη δική της «ελληνική» ιστορία

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 04/2021 2021

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

04/2021 2021

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

Τα προβλήματα της Ευρώπης και ο λαϊκισμός των Ευρωεκλογών

Τα προβλήματα της Ευρώπης και ο λαϊκισμός των Ευρωεκλογών

Από εκείνη την ημέρα του 19ου αιώνα που καθιερώθηκε η καθολική ψηφοφορία, καθιερώθηκε και η δημαγωγία για την προσέλκυση της ψήφου του «λαού»

Οικονομία

7 στις 10 τράπεζες αυξάνουν τις ψηφιακές τους επενδύσεις το 2024

7 στις 10 τράπεζες αυξάνουν τις ψηφιακές τους επενδύσεις το 2024

Αύξηση των επενδύσεών τους στον ψηφιακό μετασχηματισμό σε ποσοστό έως και 10% εντός του 2024 σχεδιάζουν 7 στις 10 τράπεζες, παγκοσμίως

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2024. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron