του Νίκου Παπαβασιλείου*
Η πληθώρα των δικτύων διανομής των προϊόντων και υπηρεσιών παρέχει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει τρόπο αγοράς χαμηλότερου κόστους για να αποφύγει την ακρίβεια και την αισχροκέρδεια. Ειδικότερα μπορούν οι καταναλωτές να συλλέξουν πληροφορίες και να αγοράσουν από πολλές επιχειρήσεις ώστε να αποφύγουν την αισχροκέρδεια, δεδομένου ότι στη σημερινή εποχή δεν υπάρχουν πλέον διαπροσωπικές σχέσεις ώστε να διαπραγματεύεται ο καταναλωτής την τιμή του προϊόντος με τον εκάστοτε επιχειρηματία.
Η ανάπτυξη στην τεχνολογία των πληροφοριών και οι συνεχώς μεταβαλλόμενες επιθυμίες και ανάγκες των καταναλωτών για πολλαπλά δίκτυα έχουν επηρεάσει δραματικά τις ροές προϊόντων και υπηρεσιών προς την αγορά σε πολλούς επιχειρηματικούς κλάδους στη χώρα μας. Η πληροφόρηση για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες δεν αποτελεί πλέον ζήτημα μιας επιχείρησης με τους πολλούς μεσάζοντες (έμπορος, χονδρέμπορος, ειδικούς εμπόρους κ.λπ.).
Αυτές οι αλλαγές έχουν οδηγήσει σε σημαντικές εναλλακτικές του πώς οι καταναλωτές έρχονται σε επαφή με τις επιχειρήσεις και συνεπώς σ’ ένα φαινόμενο που αποκαλείται επιστημονικά πληθώρα των δικτύων διανομής με τους πολλούς μεσάζοντες.
Το αποτέλεσμα της πληθώρας των δικτύων διανομής πρέπει να είναι χωρίς αισχροκέρδεια μια θάλασσα αλλαγών στον τρόπο που οι επιχειρήσεις στο πλαίσιο της ελεύθερης αγοράς σχεδιάζουν και διοικούν τα δίκτυα διανομής και συντονίζουν και δημιουργούν κίνητρα στα μέλη του δικτύου που πρέπει να έχει ευρεία εφαρμογή στη χώρα μας που παρουσιάζονται φαινόμενα αισχροκέρδειας και υπερκέρδη με τους πολλούς μεσάζοντες.
Όλα τα μέλη του δικτύου πρέπει να έχουν αυτό τον στόχο, ώστε να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε την αισχροκέρδεια. Η δομή των δικτύων πρέπει να ανταποκρίνεται στις αλλαγές στην αγορά και στις επιθυμίες και ανάγκες των καταναλωτών και να δικαιολογείται και να αναλύεται πλήρως σε τιμοκαταλόγους το ύψος της τιμής και της ανατίμησης.
Η νέα πραγματικότητα στην αγορά είναι η άμεση σχέση των επιχειρήσεων με περισσότερο ενημερωμένους καταναλωτές. Σε αυτό έχει συμβάλει η ανάπτυξη του Διαδικτύου.
Ο σκοπός του σχεδιασμού και της διοίκησης των δικτύων διανομής και την εφαρμογή είναι ώστε να μειωθεί με πληροφορίες για τις τιμές το κόστος συναλλαγών ώστε να επιτευχθεί ο σκοπός την αποφυγή της ακρίβειας. Όμως η ανάπτυξη της πληθώρας των δικτύων οφειλόμενες στις νέες τεχνολογίες, στις μεταβαλλόμενες επιθυμίες και ανάγκες των καταναλωτών και στην αυξανόμενη κινητικότητα οδηγεί στο ότι η έννοια των δικτύων πρέπει να διερευνηθεί και να συλλάβει όλες τις δυνατότητες επαφής με τους καταναλωτές που επιτρέπει η ψηφιακή εποχή (ιστοτόπους, κοινωνικά δίκτυα, βιντεοϊστοτόπους, κινητά τηλέφωνα, περίπτερα, ΜΜΕ κ.ά.). Εκτός από τα δίκτυα πρέπει να σχεδιάζονται το προϊόν, το ύψος της τιμής και η προβολή. Όσον αφορά το ύψος της τιμής, πρέπει σήμερα λόγω των ανατιμήσεων και της ακρίβειας να παρέχονται αναλυτικές πληροφορίες περί του ύψους της τιμής σε κάθε online και offline επαφή με τον καταναλωτή.
*καθηγητής Πανεπιστημίου





