Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Γνώμη

Ποιος θα υπογράψει αγορά αμυντικού υλικού;

Ποιος υπουργός Άμυνας θα βάλει την υπογραφή του στις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ για την αμυντική θωράκιση της χώρας;

Από: Athanase Papandropoulos - Δημοσίευση: Πέμπτη, 19 Σεπτεμβρίου 2024

Όταν κατά τον πρώην υπουργό άνομα πολιτικά παιχνίδια παίζονται με την εθνική άμυνα, για ποια θωράκιση της χώρας μιλάμε;
Όταν κατά τον πρώην υπουργό άνομα πολιτικά παιχνίδια παίζονται με την εθνική άμυνα, για ποια θωράκιση της χώρας μιλάμε;

του Αθανάσιου Χ. Παπανδρόπουλου

Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην κυριακάτικη συνέντευξή του στη ΔΕΘ, τόνισε ότι από αμυντικής πλευράς η χώρα είναι πλήρως θωρακισμένη και έπονται σημαντικές επενδύσεις που θα ενισχύσουν περισσότερο τη θωράκιση αυτή.

Σύμφωνα δε με πληροφορίες μας, έως το τέλος της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα οι επενδύσεις αυτές θα αντιπροσωπεύουν κάποια δισεκατομμύρια ευρώ.

Αν κρίνουμε από τις απίστευτες δικαστικές και άλλες περιπέτειες του τότε υπουργού Εθνικής Άμυνας Γιάννου Παπαντωνίου στην αρχή του 21ου αιώνα, ποιος υπουργός θα υπογράψει συμφωνίες δισεκατομμυρίων ευρώ, χωρίς κίνδυνο να βρεθεί στη φυλακή. Ποιες ηγεσίες των Ενόπλων Δυνάμεων θα διακινδυνεύσουν αναίτιους διασυρμούς για την πιθανή εξυπηρέτηση άνομων πολιτικών σκοπιμοτήτων?

Σε τελευταία ανακοίνωσή του, ο επί οκταετία και πλέον πρώην υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας, Γιάννος Παπαντωνίου, αφού προφυλακίστηκε για 18 μήνες και περίμενε σχεδόν πέντε χρόνια μετά για να γίνει η δίκη του, γράφει μεταξύ άλλων και τα ακόλουθα σε τελευταία ανακοίνωσή του:

«.........Στην δίκη, που είναι σε εξέλιξη αρκετούς μήνες, ο Εισαγγελέας πρότεινε την ενοχή μου σύμφωνα με το κατηγορητήριο, δηλαδή να κριθώ ότι διέπραξα το αδίκημα της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, που προέρχονται από τα βασικά αδικήματα της απιστίας και της παθητικής δωροδοκίας, των οποίων το αξιόποινο έχει παραγραφεί. Επειδή η εισαγγελική πρόταση έλαβε ευρεία δημοσιότητα, θεωρώ επιβεβλημένο να πληροφορηθεί η κοινή γνώμη - εν περιλήψει - τις θέσεις μου, όπως αυτές αναπτύχθηκαν κατά την - διάρκειας πέντε (5) ωρών - αγόρευση του πληρεξούσιου δικηγόρου μου, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ώστε να έχει ενημέρωση για την υπόθεση και για τον πολιτικό, που έχει εκλέξει βουλευτή και ευρωβουλευτή για πολλά χρόνια.

Το Δικαστήριο, κατά την εκδίκαση της κατηγορίας της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, παρεμπιπτόντως εξετάζει ενδελεχώς, σύμφωνα με την νομολογία του Αρείου Πάγου, εάν έχουν διαπραχθεί τα βασικά αδικήματα της απιστίας και της παθητικής δωροδοκίας, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι έχει εξαλειφθεί το αξιόποινο.

Το έτος 2003, επί θητείας μου στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, έγινε κατακύρωση του προγράμματος εκσυγχρονισμού έξι (6) φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού τύπου «S» στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ως ανάδοχος, με υποκατασκευάστρια την Ολλανδική εταιρεία Thales, η οποία έχει κατασκευάσει τις συγκεκριμένες φρεγάτες. Το συμφωνηθέν τίμημα ανήλθε σε 381 εκατομμύρια € και συνοδευόταν από σημαντικά αντισταθμιστικά ωφελήματα για ελληνικές επιχειρήσεις. Ο Εισαγγελέας της έδρας χαρακτήρισε αυτόν τον εκσυγχρονισμό των έξι (6) φρεγατών ως απιστία σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου με βέβαιη προκληθείσα ζημία ισόποση με το άνω τίμημα, δηλαδή 381 εκατομμύρια €. Στήριξε δε τον δικανικό συλλογισμό του στο επιχείρημα ότι, αν αυτός ο εκσυγχρονισμός γινόταν στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας, το Ελληνικό Δημόσιο δεν θα πλήρωνε ούτε 1 €, όλα θα γίνονταν τζάμπα.

Η απόφαση για να εκσυγχρονιστούν οι έξι (6) φρεγάτες είχε ληφθεί από την Ολομέλεια του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου (ΑΝΣ) το έτος 1998, επικαιροποιήθηκε από το ΑΝΣ στις 10.09.2002, και οι προδιαγραφές του εκσυγχρονισμού τέθηκαν από τους κλάδους του Πολεμικού Ναυτικού. Η ανάθεση στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά έγινε από προηγούμενο Υπουργό Εθνικής Άμυνας και διεξήχθη μειοδοτικός διαγωνισμός για τον υποκατασκευαστή ανάμεσα στις εταιρείες Thales και Raytheon. Οι πολυπληθείς επιτροπές τεχνικοοικονομικής αξιολόγησης και διαπραγματεύσεων επέλεξαν την εταιρεία Thales. Τον εκσυγχρονισμό των έξι (6) φρεγατών από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και την εταιρεία Thales αντί τιμήματος 381 εκατομμυρίων € ενέκριναν επίσης όλες οι υπηρεσίες, όπως ΔΙΚΕ, ΓΓΟΣΑΕ, ΓΔΑΕ, ΔΕΞ, ΚΕΓΕΠ (όπου συμμετέχει ο Αρχηγός, ο Υπαρχηγός και οι Κλαδάρχες του Πολεμικού Ναυτικού), καθώς και από το ΚΥΣΕΑ. Η Ολομέλεια του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους με την υπ’ αριθμ. 85/2007 Γνωμοδότηση της δέχθηκε ότι η διαδικασία του εκσυγχρονισμού των έξι (6) φρεγατών τύπου «S» ήταν απολύτως νόμιμη και υπηρετούσε το δημόσιο συμφέρον.

Ο Ναύσταθμος - και όχι ναυπηγείο - Σαλαμίνας ήταν πολύ μικρός, δεν είχε τις υποδομές και την τεχνογνωσία αντικειμενικά να φέρει εις πέρας τον εκσυγχρονισμό των έξι (6) φρεγατών.

Ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών προϋποθέτει κυρίως συστήματα προηγμένης τεχνολογίας, τεχνογνωσία, εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Ποιός θα τα χάριζε ή θα τα έδινε ΤΖΑΜΠΑ στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας, όπως συλλογίστηκε ο σεβαστός Εισαγγελέας;

Οι φρεγάτες αυτές, έως σήμερα 21 χρόνια μετά την κατακύρωση του προγράμματος εκσυγχρονισμού τους, εξακολουθούν να φυλάττουν τα θαλάσσια σύνορα της πατρίδας, αποτελώντας την αιχμή του δόρατος του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ κατά την ελληνοτουρκική κρίση του θέρους του 2020 στάθηκαν αξιόμαχες απέναντι στον τουρκικό στόλο, όπως έχουν καταθέσει Υποναύαρχοι, Αντιναύαρχοι και Ναύαρχοι στην παρούσα δίκη. Πώς η εισαγγελική πρόταση σβήνει αυτή την ιστορική πραγματικότητα και λέει ότι το κόστος του εκσυγχρονισμού των φρεγατών είναι ζημιά του Ελληνικού Δημοσίου; Μήπως εξαφανίστηκαν οι φρεγάτες, χαρίστηκαν και φυλάττουν ξένη χώρα;;; Αν αυτό συνέβαινε, πράγματι το κόστος του εκσυγχρονισμού θα ήταν ζημιά για το Ελληνικό Δημόσιο. Μια καινούργια φρεγάτα εκείνη την περίοδο κόστιζε 700 εκατομμύρια ευρώ, για δε την ναυπήγηση έξι (6) νέων φρεγατών απαιτούνταν γύρω στα 4,2 δισεκατομμύρια €!! Όλοι θέλουμε το καινούργιο, αλλά υπάρχει μία αυστηρή προϋπόθεση, να έχει την οικονομική δυνατότητα η πατρίδα. Έχουν περάσει 21 χρόνια και το Ελληνικό κράτος δεν έχει καταφέρει να αγοράσει νέες φρεγάτες. Οι υπάρχουσες εκσυγχρονισμένες φρεγάτες έχουν αξία ίση με το 30% μιας νέας. Το 2003 μία νέα φρεγάτα στοίχιζε 700 εκατομμύρια €, συνεπώς η κάθε εκσυγχρονισμένη είχε αξία ίση με το 30% της καινούργιας, δηλαδή 210 εκατομμύρια €. Οι έξι (6) φρεγάτες τύπου «S», με ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού που κόστισε 381 εκατομμύρια €, απέκτησαν αξία 1 δισεκατομμύριο 260 εκατομμύρια €. Εύλογα λοιπόν ερωτάται κανείς, που στηρίζεται η υποτιθέμενη ζημία του Δημοσίου των 381 εκατομμυρίων € σύμφωνα με την εισαγγελική πρόταση!!......».

Καταλήγει δε ο πρώην υπουργός γράφοντας:

«.......Θέλω να διαβεβαιώσω τους συμπολίτες μου ότι ποτέ κανένας δεν με δωροδόκησε. Κατά την διενέργεια της κύριας ανάκρισης παραιτήθηκα από το δικαίωμα του τραπεζικού απορρήτου και ζήτησα με δικαστική συνδρομή να ερευνηθεί το τραπεζικό σύστημα σε όλο τον κόσμο, για να διαπιστωθεί ότι οι μοναδικές καταθέσεις, που είχα, ήσαν αυτές που ανεβρέθησαν.....».

Μετά από αυτά που προηγούνται, επανερχόμεθα στο αρχικό ερώτημα: Όταν κατά τον πρώην υπουργό άνομα πολιτικά παιχνίδια παίζονται με την εθνική άμυνα, για ποια θωράκιση της χώρας μιλάμε;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γνώμη

Βία ανηλίκων και κοινωνικές συνθήκες

Από: EBR

Η συνεχής αύξηση των περιστατικών βίαιης συμπεριφοράς και στάσης ανηλίκων και γενικότερα νέων άρχισε να προβληματίζει την κοινωνία

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 04/2021 2021

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

04/2021 2021

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

Τα άρρητα της Ευρώπης

Τα άρρητα της Ευρώπης

Υπάρχουν δύο ανταγωνιστικές προσεγγίσεις οι οποίες απλουστεύουν και περιορίζουν την σύνολη κατάσταση ανάμεσα σε δύο επιδράσεις

Οικονομία

Χαραμίζοντας τον πιο πολύτιμο πόρο της χώρας

Χαραμίζοντας τον πιο πολύτιμο πόρο της χώρας

Στην εποχή της οικονομίας της γνώσης και των δημογραφικών προβλημάτων, ο πιο πολύτιμος πόρος είναι οι νέοι

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2024. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron