Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Ανάλυση

Που οδήγησε η υπερφορολόγηση ακινήτων

Την τελευταία δεκαετία η φορολογία της ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα δεν έχει παγκόσμιο προηγούμενο

Από: EBR - Δημοσίευση: Τετάρτη, 24 Ιουλίου 2019

Την ίδια ώρα που τα έσοδα του κράτους εκτινάσσονταν από τον νέο φόρο τα έσοδα από φόρους στις μεταβιβάσεις κατέρρεαν από 1,5% του ΑΕΠ την περίοδο ταχείας ανόδου τιμών των ακινήτων σε 0,5% του ΑΕΠ και περίπου 0,5% του ΑΕΠ χαμηλότερα από τα συνηθισμένα επίπεδα. Στην Ευρώπη διαχρονικά τα κράτη εισπράττουν περίπου 1% του ΑΕΠ από τους φόρους αυτούς.Η εξέλιξη αυτή κατέστη ακόμα πιο δραματική για πολλούς ιδιοκτήτες ή εγγυητές, μέσω ακινήτου τους, δανείων επειδή στην Ελλάδα ήταν, και είναι, τόσο δύσκολο να εξασφαλίσεις εισόδημα μέσω της εργασίας σου.
Την ίδια ώρα που τα έσοδα του κράτους εκτινάσσονταν από τον νέο φόρο τα έσοδα από φόρους στις μεταβιβάσεις κατέρρεαν από 1,5% του ΑΕΠ την περίοδο ταχείας ανόδου τιμών των ακινήτων σε 0,5% του ΑΕΠ και περίπου 0,5% του ΑΕΠ χαμηλότερα από τα συνηθισμένα επίπεδα. Στην Ευρώπη διαχρονικά τα κράτη εισπράττουν περίπου 1% του ΑΕΠ από τους φόρους αυτούς.Η εξέλιξη αυτή κατέστη ακόμα πιο δραματική για πολλούς ιδιοκτήτες ή εγγυητές, μέσω ακινήτου τους, δανείων επειδή στην Ελλάδα ήταν, και είναι, τόσο δύσκολο να εξασφαλίσεις εισόδημα μέσω της εργασίας σου.

Του Κώστα Σφακάκη*

Η ιστορία της φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα τα τελευταία 10 χρόνια δεν έχει παγκόσμιο προηγούμενο. Η Ελλάδα ακόμα και πριν από την εποχή των μνημονίων εισέπραττε σημαντικούς φόρους κατοχής μέσω του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ), αν και συνολικά η επιβάρυνση ήταν λίγο χαμηλότερη των φόρων που απαιτούσαν κατά μέσο όρο οι ευρωπαϊκές χώρες από τους ιδιοκτήτες.

Στη συνέχεια, η φορολογία ακινήτων αυξήθηκε απότομα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα έσοδα του κράτους από τους φόρους κατοχής να εκτιναχτούν από περίπου 1% του ΑΕΠ (στην Ευρώπη παραμένει περίπου στο 1,4%) σε πάνω από 2,5% του ΑΕΠ. Με αυτή την απότομη αύξηση των φόρων το κράτος απαίτησε από τους ιδιοκτήτες σημαντική ρευστότητα, προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες υποχρεώσεις, την ώρα που η κρίση και η ανεργία έφταναν στην κορύφωσή τους.

Την ίδια ώρα που τα έσοδα του κράτους εκτινάσσονταν από τον νέο φόρο τα έσοδα από φόρους στις μεταβιβάσεις κατέρρεαν από 1,5% του ΑΕΠ την περίοδο ταχείας ανόδου τιμών των ακινήτων σε 0,5% του ΑΕΠ και περίπου 0,5% του ΑΕΠ χαμηλότερα από τα συνηθισμένα επίπεδα. Στην Ευρώπη διαχρονικά τα κράτη εισπράττουν περίπου 1% του ΑΕΠ από τους φόρους αυτούς.

Η εξέλιξη αυτή κατέστη ακόμα πιο δραματική για πολλούς ιδιοκτήτες ή εγγυητές, μέσω ακινήτου τους, δανείων επειδή στην Ελλάδα ήταν, και είναι, τόσο δύσκολο να εξασφαλίσεις εισόδημα μέσω της εργασίας σου.

Με το κράτος να δεσμεύει από 40% έως 60% των χρημάτων που πληρώνει ένας εργοδότης στον μισθωτό εργαζόμενο και τα έσοδα από φόρους στην κατοχή ακίνητης περιουσίας να είναι διπλάσια του ευρωπαϊκού μέσου όρου, μόνο η Γαλλία και λιγότερο η Ιταλία και το Βέλγιο πλέον φορολογούν εξίσου επιθετικά με την Ελλάδα ταυτόχρονα σπίτια και εργασία.
Δεν είναι τυχαίο ότι αυτές είναι χώρες που αντιμετωπίζουν και σημαντικές προκλήσεις για τις πιο αδύναμες κοινωνικές ομάδες.

Με την κατάσταση αυτή ατόνησε το επενδυτικό ενδιαφέρον στην κτηματαγορά. Οι άδειες για νέες οικοδομές μειώθηκαν από 79.000 το 2007 σε λιγότερες από 14.000 το 2017.

Επιπλέον η προοδευτικότητα του συμπληρωματικού φόρου ενίσχυσε την τάση διάσπασης και κατακερματισμού των περιουσιών. Αν και το ύψος των σχετικών επενδύσεων δεν είναι εύλογο να επανέλθει στα προ κρίσης επίπεδα σήμερα οι επενδύσεις σε οικίες κινούνται σε πολύ χαμηλά επίπεδα κάτω του 0,5% του ΑΕΠ όταν διαχρονικά στην Ευρώπη κινούνται στο 1%.

Με μια εκλογίκευση των άστοχων υπερβολών του παρελθόντος, με την υιοθέτηση καλών πρακτικών από άλλες χώρες και σε συνδυασμό με νέες συγκροτημένες προτάσεις φορολογικών κινήτρων για την αναβίωση ιδιαίτερα της κατοικίας, θα μπορούσε να ανακάμψει η παραδοσιακή οικοδομική δραστηριότητα ενεργοποιώντας όλους τους επιχειρηματικούς κλάδους, επαναφέροντας τις συναλλαγές για τις οικοδομές σε επίπεδα συγκρίσιμα με άλλων ευρωπαϊκών χωρών και, ενισχύοντας σημαντικά την απασχόληση και πάνω από όλα, τα δημόσια έσοδα.

 

 

*Σύμβουλος Διοίκησης ΣΕΒ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γνώμη

Βελτίωση εκ των έσω- Η σημασία της ατομικής ευθύνης

Από: EBR

"Αυτό που μου δίνει κουράγιο πάνω απ’ όλα είναι η αναντίρρητη ικανότητα του ανθρώπου να ανυψώνει με συνειδητή προσπάθεια τη ζωή του"

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 04/2021 2021

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

04/2021 2021

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

Dzurinda: Η ΕΕ δεν έχει άλλα περιθώρια καθυστερήσεων

Dzurinda: Η ΕΕ δεν έχει άλλα περιθώρια καθυστερήσεων

Τη σημασία των επικείμενων Ευρωεκλογών και τη μεγάλη πρόκληση που συνιστά η ακροδεξιά για την κοινή πορεία της Ευρώπης, ανέδειξε η συζήτηση που διοργάνωσε το Martens Centre και το Ινστιτούτο Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής

Οικονομία

Στην τραπεζική ισχύουν και κακοί κανόνες

Στην τραπεζική ισχύουν και κακοί κανόνες

Η αδυναμία των δημοκρατιών μας να αντισταθούν στην επιρροή των ισχυρών εταιρειών και των ηγετών τους είναι ανησυχητική

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2024. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron