Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Οικονομία

Η «λελογισμένη κατανάλωση» και τι σημαίνει για τις εταιρείες

Οι ανεπτυγμένες οικονομίες μπαίνουν σε μια νέα περίοδο, η οποία θα επηρεάσει και τον κόσμο των λιανικών πωλήσεων. Πώς διαμορφώνονται τα δεδομένα σε διεθνές επίπεδο

Από: EBR - Δημοσίευση: Δευτέρα, 16 Δεκεμβρίου 2019

Όσον αφορά την κατανάλωση του ιδιωτικού τομέα, η άνοδός της είναι περιορισμένη, γεγονός που αποδεικνύει ότι τα νοικοκυριά συμπεριφέρονται προσεκτικά, περιορίζοντας τις αποκαλούμενες περιττές δαπάνες.
Όσον αφορά την κατανάλωση του ιδιωτικού τομέα, η άνοδός της είναι περιορισμένη, γεγονός που αποδεικνύει ότι τα νοικοκυριά συμπεριφέρονται προσεκτικά, περιορίζοντας τις αποκαλούμενες περιττές δαπάνες.

του Νίκου Καραγεωργίου* 

Αν θέλουμε να είμαστε σοβαροί και υπεύθυνοι στη θεώρηση της πραγματικότητας, θα πρέπει με περίσκεψη να δεχτούμε ορισμένα ποσοτικά και ποιοτικά γεγονότα μέσα από τα οποία οι επιχειρήσεις μπορούν να αντλήσουν πληροφορίες ως προς την πολιτική που θα ήθελαν να ακολουθήσουν, σε εποχές που έτσι κι αλλιώς χαρακτηρίζονται από γρήγορες αλλαγές. Είναι αυτονόητο ότι γρήγορες αλλαγές σημαίνει και δημιουργία αβεβαιότητας. Ας δούμε λοιπόν ποια είναι τα δεδομένα της σημερινής εποχής στον ανεπτυγμένο κυρίως κόσμο, μέρος του οποίου είναι και η Ελλάδα.

Ένα πρώτο στοιχείο που οριοθετεί τη σημερινή πραγματικότητα είναι τα τεράστια κρατικά και ιδιωτικά χρέη, τα οποία παρά την κρίση του 2008 ελάχιστα έχουν βελτιωθεί. Τεράστια χρέη όμως σημαίνουν προβλήματα ρευστότητας και άρα συνολικής καταναλωτικής δαπάνης, είτε αυτή είναι κρατική είτε ιδιωτική. Ήδη λοιπόν σε πολλές ανεπτυγμένες χώρες, όπως και στην ευρωζώνη, ακολουθούνται περιοριστικές δημοσιονομικές πολιτικές, οι οποίες αποτυπώνονται κυρίως στον περιορισμό των δημόσιων επενδύσεων. Όσον αφορά την κατανάλωση του ιδιωτικού τομέα, η άνοδός της είναι περιορισμένη, γεγονός που αποδεικνύει ότι τα νοικοκυριά συμπεριφέρονται προσεκτικά, περιορίζοντας τις αποκαλούμενες περιττές δαπάνες.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η διεθνής οικονομία και ειδικότερα η ευρωπαϊκή, αναφορικά με τον σχηματισμό των ακαθάριστων εγχώριων προϊόντων παρουσιάζει μειωμένο ποσοστό συμμετοχής σε αυτά του συντελεστή της κατανάλωσης. Για να γίνω πιο σαφής, αναφέρω ότι στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης) η κατανάλωση, ενώ το 2008 αντιπροσώπευε 68% του συνολικού ΑΕΠ, σήμερα το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί στο 62%.

Αντιθέτως, παρατηρείται ποσοστιαία άνοδος στον δευτερογενή και τριτογενή τομέα. Υπό αυτές τις συνθήκες, μπορούμε να πούμε ότι στο μέτρο που δημόσια και ιδιωτικά χρέη θα παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, τα χρόνια που έρχονται θα είναι αυτά «της λελογισμένης κατανάλωσης». Αυτό σημαίνει ότι θα παρατηρηθούν νέες εξελίξεις στον τομέα της εμπορικής διανομής, στον οποίο πρέπει να τονίσουμε ότι ήδη σοβαρές ανατροπές προκαλεί και η είσοδος των νέων ψηφιακών τεχνολογιών. Άρα, στο υπό διαμόρφωση νέο επιχειρηματικό περιβάλλον, αβεβαιότητα, λελογισμένη κατανάλωση, τεχνολογικές εξελίξεις, καταναλωτική χειραφέτηση και νέες ψυχολογικές κατευθύνσεις θα είναι τα στοιχεία που θα συνθέτουν ένα νέο τοπίο.

Αναφορικά με τη χώρα μας, τα στοιχεία που προαναφέρουμε είναι πιθανό να προσλάβουν εντονότερη μορφή καθόσον η Ελλάδα μια δεκαετία τώρα εξακολουθεί να παραμένει υπό καθεστώς κρίσεως, τα συμπτώματα της οποία είναι ήπια λόγω της συμμετοχής της στην Ευρωζώνη. Στο μέτρο όμως που στη χώρα μας η κατανάλωση από 85% συμμετοχή στο ΑΕΠ θα κινείται ως ποσοστό συμμετοχής πτωτικά, αυτό θα έχει άμεσες επιπτώσεις και στο λιανεμπόριο, το οποίο εκ των πραγμάτων καλείται να εξειδικευτεί και να παρουσιάσει συγκεκριμένες μορφές συγκέντρωσης.

Θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο επίσης ότι το μεγαλύτερο μέρος των πόρων που θα εισρεύσουν στη χώρα από εξωτερικές πηγές θα είναι πρωτίστως παραγωγικό και δευτερευόντως καταναλωτικό. Αυτό σημαίνει ότι ναι μεν η χώρα θα έχει έναν ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως 2-3%, πλην όμως η ανάπτυξη αυτή είναι πολύ πιθανόν να μη μεταφράζεται σε εντυπωσιακή καταναλωτική άνοδο.

Σε παρόμοιες εποχές λοιπόν η επωνυμία των προϊόντων, παρά τα όσα λέγονται και γράφονται, παίζει τεράστιο ψυχολογικό ρόλο και από την άποψη αυτή ο ΕΣΒΕΠ είναι στο πλευρό των μελών και των συνεργατών του, που θα επιθυμούσαν να τον συμβουλευτούν και να αναζητήσουν μαζί του λύσεις σε συγκεκριμένα προβλήματα.

*Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανιών Επωνύμων Προϊόντων
**πρώτη δημοσίευση: www.euro2day.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γνώμη

Το μανιφέστο του Νταβός και η σημασία του

Athanase PapandropoulosΑπό: Athanase Papandropoulos

H στόχευση της διεθνούς ελίτ στη μεταρρύθμιση του καπιταλισμού. Οι σημαντικές επαφές του Κυρ. Μητσοτάκη και γιατί δεν πρέπει ο πρωθυπουργός να κρατά... μεγάλο καλάθι

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 04/2019 2019

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

04/2019 2019

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

Margrethe Vestager: Μια πολύπλοκη ισορροπία

Margrethe Vestager: Μια πολύπλοκη ισορροπία

Τα social media τροφοδοτούν με οξυγόνο το αίμα που κυλά στις φλέβες της Δημοκρατίας, αλλά μπορούν και να το δηλητηριάσουν

Οικονομία

Ρεαλιστικός ο στόχος για ανάπτυξη 2,8% στην Ελλάδα το 2020

Ρεαλιστικός ο στόχος για ανάπτυξη 2,8% στην Ελλάδα το 2020

Η επενδυτική τράπεζα Berenberg διαπιστώνει πως η Ελλάδα έχει αλλάξει σελίδα για τα καλά

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2020. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron