Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Οικονομία

Γιατί τα πάντα ακριβαίνουν: Η απάντηση κρύβεται σε ένα κοντέινερ από την Κίνα

Η μεταφορά ενός κοντέινερ 12 μέτρων με εμπορεύματα από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ κοστίζει πλέον ακριβότερα από ποτέ

Από: EBR - Δημοσίευση: Τρίτη, 15 Ιουνίου 2021

«Στα 40 χρόνια μου στο λιανεμπόριο παιχνιδιών, ποτέ δεν είδα τόσο δύσκολες συνθήκες σε ό,τι αφορά την τιμολόγηση», λέει στο Bloomberg ο Γκάρι Γκραντ, ιδρυτής και εκτελεστικός πρόεδρος της βρετανικής  εταιρείας παιχνιδιών The Entertainer.
«Στα 40 χρόνια μου στο λιανεμπόριο παιχνιδιών, ποτέ δεν είδα τόσο δύσκολες συνθήκες σε ό,τι αφορά την τιμολόγηση», λέει στο Bloomberg ο Γκάρι Γκραντ, ιδρυτής και εκτελεστικός πρόεδρος της βρετανικής εταιρείας παιχνιδιών The Entertainer.

Από τον καφέ που αγοράζουμε κάθε πρωί έως τα παιχνίδια που αγοράζουμε για τα παιδιά, τα πάντα πρόκειται να γίνουν αισθητά ακριβότερα και μάλιστα πολύ γρήγορα. Ο λόγος; Το κόστος της μεταφοράς δια θαλάσσης εκτινάσσεται σε όλο τον κόσμο, τόσο ώστε να κάνει πλέον ορατή διαφορά στις τιμές όλων των προϊόντων.

Η μεταφορά ενός κοντέινερ 12 μέτρων με εμπορεύματα από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ κοστίζει πλέον ακριβότερα από ποτέ. Στα 10.522 δολάρια, το κόστος είναι 547% ακριβότερο από τον μέσο όρο της ίδιας εποχής των τελευταίων πέντε χρόνων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Drewry Shipping.

Και με δεδομένο ότι πάνω από το 80% των προϊόντων που πωλούνται παγκοσμίως μεταφέρονται δια θαλάσσης, το κόστος των ναύλων απειλεί να εκτινάξει τις τιμές για τα πάντα: Από τα παιχνίδια και τα έπιπλα έως τον καφέ και τη ζάχαρη.

«Στα 40 χρόνια μου στο λιανεμπόριο παιχνιδιών, ποτέ δεν είδα τόσο δύσκολες συνθήκες σε ό,τι αφορά την τιμολόγηση», λέει στο Bloomberg ο Γκάρι Γκραντ, ιδρυτής και εκτελεστικός πρόεδρος της βρετανικής εταιρείας παιχνιδιών The Entertainer. Ο επιχειρηματίας αναγκάστηκε να σταματήσει να εισάγει τεράστιους αρκούδους από την Κίνα, γιατί η τιμή στην οποία τους πουλά θα έπρεπε να διπλασιαστεί, για να καλυφθεί το κόστος μεταφοράς τους. «Θα έχει επίπτωση στις τιμές λιανικής; Η απάντησή μου πρέπει να είναι ‘ναι’», λέει.

Μία σειρά από παράγοντες -εκτίναξη της ζήτησης, ελλείψεις σε κοντέινερς, γεμάτα λιμάνια και πολύ λίγα πλοία- οδήγησαν στη συμπίεση της μεταφορικής δυναμικότητας σε όλες τις θαλάσσιες οδούς των εμπορευμάτων. Όμως, οι επιπτώσεις είναι πιο ορατές στα πιο μακρινά δρομολόγια, με αποτέλεσμα το κόστος μεταφοράς από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ να είναι κατά 67% πιο ακριβό σε σχέση με εκείνο προς τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ.

Τα προηγούμενα χρόνια, τα ναύλα δεν επηρέαζαν ιδιαίτερα τον πληθωρισμό, γιατί αποτελούσαν ένα μικροσκοπικό μέρος του συνολικού κόστους. Όμως η τόσο μεγάλη αύξηση του μεταφορικού κόστους αναγκάζει τους οικονομολόγους να το ξανασκεφτούν. Η HSBC υπολογίζει ότι η αύξηση της μεταφοράς ενός κοντέινερ κατά 205% τον τελευταίο χρόνο αυξάνει τις τιμές παραγωγού στην Ευρωζώνη έως και κατά 2%.

Στο επίπεδο του λιανεμπορίου, οι πωλητές έχουν τρεις επιλογές: Να σταματήσουν τις εισαγωγές, να ανεβάσουν τις τιμές ή να απορροφήσουν το αυξημένο κόστος προκειμένου να το μετακυλήσουν στον καταναλωτή αργότερα. Όλες οι περιπτώσεις, πάντως, καταλήγουν στο ίδιο αποτέλεσμα: Ακριβότερα προϊόντα για τον τελικό αγοραστή.

Οι επιπτώσεις αφορούν όλο το εύρος των προϊόντων. Σύμφωνα με το Bloomberg, οι ελαιοπαραγωγοί της Ευρώπης δεν «βγαίνουν» πια για να στείλουν το λάδι τους στις ΗΠΑ. Και για τους κατασκευαστές φθηνών επίπλων, το κόστος μεταφοράς αποτελεί έως και το 62% της λιανικής τιμής.

Κάποιες επιχειρήσεις προσπαθούν να βρουν τις πρώτες ύλες που χρειάζονται από πιο κοντινές αγορές, κάποιες έχουν σταματήσει τις εξαγωγές σε αγορές που έγιναν ασύμφορες, ενώ κάποιες άλλες καταφεύγουν σε ακραία μέτρα. Ευρωπαϊκές εταιρείες χρησιμοποιούν ακόμα και κομβόι από φορτηγά για να φέρουν προϊόντα που χρειάζονται από την Κίνα, όπως εξαρτήματα αυτοκινήτων, ποδήλατα ή μηχανάκια.

*πρώτη δημοσίευση: www.moneyreview.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γνώμη

Ιουλία Τσέτη: Νέο μοντέλο παραγωγής, χρηματοδότηση της έρευνας, βιώσιμη ανάπτυξη

Από: EBR

Η πανδημία -όσο οδυνηρή κι αν είναι- μας έδωσε μια ευκαιρία να αφυπνιστούμε. Να αντιληφθούμε ότι στο μέλλον πρέπει να είμαστε περισσότερο συνεργάσιμοι και να στραφούμε στο μοντέλο “Big Pharma”

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 03/2021 2021

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

03/2021 2021

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

«Η Επιτροπή προκαλεί την καταστροφή των δασών», ένα ακόμη σφάλμα εις βάρος του περιβάλλοντος

«Η Επιτροπή προκαλεί την καταστροφή των δασών», ένα ακόμη σφάλμα εις βάρος του περιβάλλοντος

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατηγορήθηκε για «καταστροφή των δασών» αφού δημοσίευσε τις προτάσεις της, καθώς αυτές δεν αποτρέπουν την καύση των δέντρων για παραγωγή ενέργειας

Οικονομία

Ανθεκτικές οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην πανδημική κρίση

Ανθεκτικές οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην πανδημική κρίση

Ανθεκτικότητα παρά την σφοδρότητα της πανδημίας επέδειξαν οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2021. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron