Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Οικονομία

ΔΝΤ – Τα κόστη μεταφοράς δια θαλάσσης μετριάζονται – Οι πιέσεις παραμένουν

Κίνδυνος για τις τιμές των εμπορευμάτων

Από: EBR - Δημοσίευση: Δευτέρα, 17 Ιανουαρίου 2022

"Σε κάθε περίπτωση η επιστροφή στους ναύλους της προ πανδημίας εποχής θα απαιτήσει μεγαλύτερες επενδύσεις σε υποδομές, ψηφιοποίηση στον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών και εφαρμογή μέτρων διευκόλυνσης του εμπορίου".
"Σε κάθε περίπτωση η επιστροφή στους ναύλους της προ πανδημίας εποχής θα απαιτήσει μεγαλύτερες επενδύσεις σε υποδομές, ψηφιοποίηση στον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών και εφαρμογή μέτρων διευκόλυνσης του εμπορίου".

Τα κόστη μεταφοράς δια θαλάσσης, εκτινάχθηκαν στα ύψη τον περασμένο χρόνο, καθώς οι καταναλωτές διέθεσαν από τις αποταμιεύσεις τους για να αγοράσουν νέα εμπορεύματα, ενώ η πανδημία συνέχισε να πλήττει τις αλυσίδες εφοδιασμού σε όλο τον κόσμο. Οι ναύλοι των εμπορευματοκιβωτίων έχουν υπερτετραπλασιαστεί από την έναρξη της πανδημίας, με τα περισσότερα κέρδη για τους liners, να καταγράφονται τα τρία πρώτα τρίμηνα του περασμένου έτους, εκτιμά το Διεθνές Νομισματικό ταμείο (IMF).

Όμως το υψηλότερο κόστος μεταφοράς και οι ελλείψεις αγαθών αναμένεται να ενισχύσουν περαιτέρω τις τιμές των εμπορευμάτων. Η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD) προβλέπει ότι εάν οι ναύλοι παραμείνουν υψηλοί μέχρι το 2023, τα παγκόσμια επίπεδα τιμών εισαγωγής και τα επίπεδα τιμών καταναλωτή θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 10,6% και 1,5%, αντίστοιχα. Αυτός ο αντίκτυπος θα ήταν δυσανάλογα μεγαλύτερος για μικρά, αναπτυσσόμενα νησιά που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές που φτάνουν δια θαλάσσης, αναφέρει σχετικό άρθρο του IMF Blog.

Οι υψηλότεροι ναύλοι θα έχουν επίσης ως αποτέλεσμα μεγαλύτερες αυξήσεις στην τελική τιμή των προϊόντων χαμηλής προστιθέμενης αξίας. Οι μικρότερες αναπτυσσόμενες οικονομίες που εξάγουν πολλά από αυτά τα αγαθά θα μπορούσαν να γίνουν λιγότερο ανταγωνιστικές και να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην οικονομική ανάκαμψη. Επιπλέον, οι τελικές τιμές των προϊόντων που είναι σε μεγάλο βαθμό ενσωματωμένα σε παγκόσμιες αλυσίδες, όπως τα ηλεκτρονικά είδη και οι υπολογιστές, θα επηρεαστούν επίσης περισσότερο από τους υψηλότερους ναύλους.

Η αύξηση του κόστους μεταφοράς οφείλεται στα lockdown, τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού και τις πιέσεις στα δίκτυα logistics, αν και τελευταία αυτές οι πιέσεις μειώνονται. Το Διάγραμμα της Εβδομάδας που παρουσιάζει το άρθρο του IMF Blog, δείχνει πώς οι ναύλοι εμπορευματοκιβωτίων άρχισαν να υποχωρούν από τα ύψη ρεκόρ του προηγούμενου Σεπτεμβρίου και έκτοτε μειώθηκαν κατά 16%, κυρίως λόγω της πτώσης των τιμών για δρομολόγια προς τον Ανατολικό και Ειρηνικό, την κύρια θαλάσσια σύνδεση από την Κίνα προς τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Πάντως σύμφωνα με τους αναλυτές αν και οι ναύλοι έχουν υποχωρήσει ωστόσο ενδέχεται να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους καθώς εξακολουθεί ακόμη να υφίστανται οι καθυστερήσεις στα λιμάνια, οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού σε συναφή επαγγέλματα, οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας στην ενδοχώρα. Επίσης σύμφωνα με το άρθρο στο IMF Blog οι υψηλοί ναύλοι οφείλονται και στις προκλήσεις του ναυτιλιακού κλάδου, όπως είναι η αργή ανάπτυξη του στόλου και η συγκέντρωση του σε λίγες εταιρείες.

Από την άλλη πλευρά, εάν η πανδημία ελεγχθεί στο μέλλον, η ζήτηση για αγαθά ενδέχεται να μειωθεί σταδιακά καθώς ορισμένοι τομείς παροχής υπηρεσιών, όπως τα ταξίδια και η φιλοξενία θα ανακάμψουν και μέρος της διαθέσιμης ρευστότητας θα διοχετευθεί σε αυτούς τους τομείς.

Σε κάθε περίπτωση η επιστροφή στους ναύλους της προ πανδημίας εποχής θα απαιτήσει μεγαλύτερες επενδύσεις σε υποδομές, ψηφιοποίηση στον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών και εφαρμογή μέτρων διευκόλυνσης του εμπορίου, συμπεραίνει το IMF Blog.

*πρώτη δημοσίευση:www.ot.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γνώμη

Φτάνει πια το κακόγουστο θέατρο με τα πρόστιμα

Από: EBR

Ενώ οι εκπρόσωποι της ιδιωτικής επιχειρηματικής δραστηριότητας στωϊκά δέχονται τα ξόρκια περί αισχροκέρδειας και επιλεγμένα πρόστιμα, η παραγωγική Ελλάδα βρίσκεται από πλευράς παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας στις τελευταίες θέσεις

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 04/2021 2021

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

04/2021 2021

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

Τα προβλήματα της Ευρώπης και ο λαϊκισμός των Ευρωεκλογών

Τα προβλήματα της Ευρώπης και ο λαϊκισμός των Ευρωεκλογών

Από εκείνη την ημέρα του 19ου αιώνα που καθιερώθηκε η καθολική ψηφοφορία, καθιερώθηκε και η δημαγωγία για την προσέλκυση της ψήφου του «λαού»

Οικονομία

7 στις 10 τράπεζες αυξάνουν τις ψηφιακές τους επενδύσεις το 2024

7 στις 10 τράπεζες αυξάνουν τις ψηφιακές τους επενδύσεις το 2024

Αύξηση των επενδύσεών τους στον ψηφιακό μετασχηματισμό σε ποσοστό έως και 10% εντός του 2024 σχεδιάζουν 7 στις 10 τράπεζες, παγκοσμίως

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2024. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron