του Βασίλη Αντωνιάδη
O Οδυσσέας Κυριακόπουλος ήταν για εμένα όπως και πολλούς νέους επαγγελματίες ένα πρότυπο ηγέτη, πολίτη, ανθρώπου. Ως πρωτοετής φοιτητής ένα πρωί πήγα να πάρω την αλληλογραφία μου. Προς μεγάλη μου έκπληξη βρήκα μια επαγγελματική κάρτα του Οδυσσέα με ένα σημείωμα: «Βρίσκομαι στο πανεπιστήμιο, θα χαιρόμουν πολύ να τα λέγαμε, Ο.Κ.». Πίστεψα ότι έχει γίνει λάθος, όμως μόνο προς στιγμήν! Το ίδιο σημείωμα είχαν λάβει όλοι οι άλλοι Έλληνες φοιτητές. Ο Οδυσσέας είχε βρει τα ονόματά μας, για να μας γνωρίσει. Ήταν η πρώτη από μία σειρά από επαφές και συνεργασίες που ακολούθησαν, στον ΣΕΒ, στον Σύνδεσμο Επιχειρηματικότητας Νέων (ΣΕΝ), στους Δελφούς, που μου άφησαν ένα ανεξίτηλο αποτύπωμα και τρία βασικά μαθήματα.
1 Το επιχειρείν προϋποθέτει, πριν από όλα, 1 την ανθρώπινη επαφή. Την εμπειρία μου για το πώς γνώρισα τον Οδυσσέα, μοιράζονται και πολλοί άλλοι. Νέα στελέχη της S&B θυμούνται πως στις συνεντεύξεις τους, συναντούσαν προσωπικά τον Οδυσσέα. Ένα αρχικό σοκ, που το δια δεχόταν μια σιγουριά. Εδώ που θα εργαστώ κάποιος νοιάζεται πραγματικά, είναι παρών, όχι τηλεφωνικά, ή μέσω Zoom.
2 Η αξία του να λες τα πράγματα όπως είναι, από όποια θέση και αν είσαι. Το 2004 η χώρα μας ζούσε στη μέθη των επιτυχιών: υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης, Ολυμπιακοί, Euro. Ως Πρόεδρος του ΣΕΒ, ο Οδυσσέας θα μπορούσε κάλλιστα να επαναπαυθεί στην πρόσκαιρη αυτή αίγλη, όπως επέλεξε ένα κομμάτι της επιχειρηματικής και πολιτικής ηγεσίας. Η δική του επιλογή ήταν άλλη. Ζήτησε από την BCG να εκπονήσει * μία διαγνωστική μελέτη για την ανταγωνιστικότητα, με προτάσεις για τις αλλαγές που έπρεπε να γίνουν. Οι ανάγκες ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, αυστηρότερων δημοσιονομικών και απαλλαγής της γραφειοκρατίας συνοψίστηκαν σε 18 μεταρρυθμίσεις. Παρά την απογοήτευση όταν οι προτάσεις δεν εφαρμόζονταν, συνέχισε να μάχεται για αυτές, να μετρά τα βήματα που γίνονταν (ή όχι) και τις επιπτώσεις τους στην Οικονομία. Η χώρα αναγκάστηκε τελικά να εφαρμόσει αυτές τις μεταρρυθμίσεις μέσα από τα επώδυνα Μνημόνια.
3 H σημασία της σύνθεσης για την εξεύρεση λύσεων. Όταν το 2006 πρωτοήρθε η ιδέα της ίδρυσης του Junior Achievement/ ΣΕΝ στην Ελλάδα, ο σκεπτικισμός ήταν ο αναμενόμενος: «Θα διδάξουμε στα παιδιά πώς να βγάζουν λεφτά; Πώς αυτό συνάδει με τον ρόλο του σχολείου;». Ορισμένα ιδιωτικά αγκάλιασαν την ιδέα και ομάδες Ελλήνων κέρδιζαν διεθνείς μαθητικούς διαγωνισμούς με τις νεοφυείς τους επιχειρήσεις. Το ζήτημα παρέμενε πώς θα μπορέσει να βοηθήσει ο ΣΕΝ και τα δημόσια. Ο Οδυσσέας ήταν Ο καταλύτης για να το υποστηρίξουν κυβέρνηση και αντιπολίτευση. Σήμερα χιλιάδες μαθητές ωφελούνται από ένα πρακτικό μάθημα και διαγωνίζονται σε διεθνές επίπεδο με τις ιδέες τους. Το καλύτερο: έχουν γίνει μεγάλα βήματα ώστε να αποενοχοποιηθεί η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα.
Είμαι σίγουρος ότι πολλοί φίλοι και συνάδελφοι έχουν να μοιραστούν περισσότερες εμπειρίες. Είναι σημαντικό να γράφονται όταν κάποιος φεύγει από κοντά μας, κυρίως για να θυμόμαστε ότι το μεγαλείο το κατακτά κάποιος με το ήθος και τις πράξεις του.





