Η αύξηση αυτή, της τάξης του 60%, δεν αποτυπώνει μόνο τη συνεχή άνοδο της ψηφιακής οικονομίας, αλλά και τη ριζική μετάβαση της αγοράς προς νέες τεχνολογίες πληρωμών, με αιχμή το agentic commerce.
Σε αυτό το σκηνικό, οι αναδυόμενες αγορές μετατρέπονται σε κινητήριες δυνάμεις και η τεχνητή νοημοσύνη αναδιαμορφώνει τις εμπορικές αλυσίδες.
Η έρευνα καταγράφει εντυπωσιακούς ρυθμούς αύξησης στις περιοχές, που παραδοσιακά αντιμετώπιζαν εμπόδια πρόσβασης σε ψηφιακές υποδομές.
Η Λατινική Αμερική προβλέπεται να σημειώσει άνοδο συναλλαγών κατά 258%, καθιστώντας την τον ταχύτερα αναπτυσσόμενο παίκτη στο παγκόσμιο χάρτη. Ακολουθούν η Αφρική και Μέση Ανατολή με 155% και η Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη με 114%.
Η δυναμική αυτή αποδίδεται στη διεύρυνση των υποδομών πληρωμών και logistics, που επιτρέπουν σε καταναλωτές και επιχειρήσεις να ενταχθούν στο διεθνές ψηφιακό εμπόριο. Όπως αναφέρει η έρευνα της Juniper Research, «η αξιοποίηση του αναπτυξιακού δυναμικού σημαίνει εντοπισμό κατάλληλων συνεργατών για προσαρμογή σε κάθε αγορά και όχι μια ενιαία στρατηγική».
Η ανάγκη τοπικής προσαρμογής υπογραμμίζει ότι η παγκοσμιοποίηση του eCommerce δεν μπορεί να αγνοήσει τις ιδιαιτερότητες των επιμέρους οικοσυστημάτων.
Agentic commerce: το νέο μοντέλο
Ένα από τα σημαντικότερα ευρήματα της μελέτης είναι η ανάδειξη του agentic commerce ως μετασχηματιστική δύναμη. Πρόκειται για ένα μοντέλο στο οποίο αυτόνομοι AI agents αναλαμβάνουν την εύρεση προϊόντων και την ολοκλήρωση πληρωμών, αντικαθιστώντας το παραδοσιακό checkout.
Παρ’ ότι η τεχνολογία βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, έχει ήδη προσελκύσει σημαντικές επενδύσεις. Μεγάλοι παίκτες, όπως Visa, Mastercard και Stripe, αναπτύσσουν υποδομές που θα επιτρέψουν τη μαζική υιοθέτηση. Το πιο κρίσιμο, όμως, είναι η αλλαγή ισορροπίας δύναμης: η κατάργηση του checkout απειλεί την παραδοσιακή επιρροή των εμπόρων στο τελικό στάδιο της αγοράς.
«Οι πάροχοι πληρωμών πρέπει να στηρίξουν τους εμπόρους στη μετάβασή τους σε έναν agentic κόσμο», τονίζει η έρευνα της Juniper Research, η οποία υπογραμμίζει τις προκλήσεις με τις οποίες θα έρθουν αντιμέτωπες οι εταιρείες του κλάδου στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης.
Ο ρόλος της ΑΙ
Το eCommerce - σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης - εισέρχεται σε μια φάση θεμελιώδους αναδόμησης. Η διεύρυνση της πρόσβασης στις αναδυόμενες οικονομίες και η μετάβαση σε αυτοματοποιημένες, AI-καθοδηγούμενες συναλλαγές σηματοδοτούν μια νέα, πιο σύνθετη και ανταγωνιστική αγορά.
Για τα οικοσυστήματα πληρωμών και τους εμπόρους, η πρόκληση δεν είναι απλώς να ακολουθήσουν την ανάπτυξη, αλλά να την κατανοήσουν και να προσαρμοστούν. Τα επόμενα πέντε χρόνια, σύμφωνα με τους αναλυτές, θα καθορίσουν τους νικητές και όσους δεν θα προλάβουν την επόμενη ψηφιακή επανάσταση.





