Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Ανάλυση

Η κληρονομιά της ελληνικής γλώσσας και η πολιτιστική παρακμή

Οι «ανησυχούντες» μονίμως για το μέλλον της χώρας, καλά θα έκαναν να ανησυχούν για τον διασυρμό της γλώσσας της από τη νεολαία της

Από: EBR - Δημοσίευση: Τρίτη, 1 Ιουλίου 2025

Όπως σημειώνει ο ακα­δημαϊκός Μιλτιάδης Χατζόπουλος, θα έπρεπε να διδάξουμε τα ελληνικά με ανάποδη διαδρομή, από τα πλησιέστερα στη γλώσσα μας ως τα πιο απόμακρα. Όταν διανύσουμε τη διαδρομή από τον Πλάτωνα στα λιγότερο κατανοητά ομη­ρικά έπη, η κατανόηση της σημερινής μας γλώσσας θα είναι μεγαλύτερη και η αναζήτηση εναλλακτικών προς τους υπάρχοντες όρους ασφαλέστερη.
Όπως σημειώνει ο ακα­δημαϊκός Μιλτιάδης Χατζόπουλος, θα έπρεπε να διδάξουμε τα ελληνικά με ανάποδη διαδρομή, από τα πλησιέστερα στη γλώσσα μας ως τα πιο απόμακρα. Όταν διανύσουμε τη διαδρομή από τον Πλάτωνα στα λιγότερο κατανοητά ομη­ρικά έπη, η κατανόηση της σημερινής μας γλώσσας θα είναι μεγαλύτερη και η αναζήτηση εναλλακτικών προς τους υπάρχοντες όρους ασφαλέστερη.

του Αθανάσιου Χ. Παπανδρόπουλου

Αρκεί να διαβάσει κανείς αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα και να παρακολουθήσει απλές συζητήσεις, για να καταλάβει ότι στην Ελλάδα το μεγάλο πρόβλημά της είναι η πολιτιστική παρακμή που παρατηρείται. Και αυτή η τελευταία δεν είναι άσχετη με την ελληνική γλώσσα και τη σταδιακή υποβάθμισή της.

Όμως, η οικονομική ανάπτυξη, η κοινωνική πρόοδος, η ποιότητα της ζωής, η εθνική άμυνα, η δυναμική παρουσία στις διεθνείς σχέσεις, η ίδια η ιστορική επιβίωση του Ελληνισμού είναι συναρτήσεις, σε μεγάλο βαθμό, της εκπαιδευτικής και γλωσσικής πολιτικής. Σε αυτή τη διαπίστωση μοιάζει να συγκλίνουμε όλοι -από τους πιο απλοϊκούς στα καφενεία, ως τους πιο μορφωμένους στις ιδιωτικές συντροφιές και ως τα ρητορεύματα του κοινοβουλίου.

Οι πολιτικές όμως δυνάμεις της χώρας μας δεν έβγαλαν ποτέ τις συνέπειες της δεδομένης αυτής ομοφωνίας. Λείπει άραγε το πολιτικό ταλέντο, λείπει η ουσιαστική επίγνωση της προτεραιότητας και αξονικής σημασίας του θέματος: Όποιος κι αν είναι ο λόγος, η οξύτητα του εκπαιδευτικού και γλωσσικού προβλήματος στη σημερινή Ελλάδα δεν αμβλύνεται. Η αιτιολόγηση της χρόνιας κρίσης και η απόδοση ευθυνών μπορεί να λειτουργούν διαφωτιστικά, αλλά δεν συνιστούν πρόταση εξόδου από το αδιέξοδο.

Μήπως θα ήταν σκόπιμο, μπροστά στην κατάσταση αυτή, το πολιτικό σύστημα να συνέλθει;

Πιθανότατα δε, θα μπορούσε να το εμπνεύσει, παλαιότερο άρθρο του ομότιμου καθηγητού στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Θάνου Βερέμη, ο οποίος στην εφημερίδα «Το Βήμα της Κυριακής», έγραφε:

«...Η ελληνική γλώσσα είναι το τε­λευταίο εν ζωή απόκτημα από το αρχαίο μας παρελθόν. Όλα τα άλλα στοιχεία της παράδοσης τα επι­καλούμαστε για να θυμίζουμε στους εταίρους μας το χρέος τους προς την αρχαιότητα. Έτσι κατάφερε ο Κωνστα­ντίνος Καραμανλής ως πρωθυπουργός να αντιμετωπίσει τις αντιρρήσεις του Γερμανού καγκελαρίου Χέλμουτ Σμιντ, για την είσοδο της Ελλάδας στην Ευρω­παϊκή Κοινότητα.

Τι κάνουμε όμως σήμερα για να ενισχύ­σουμε την επικοινωνία της γλώσσας μας με τις αρχαίες πηγές της; Δυστυχώς στα ΜΜΕ καθημερινά κακοποιούνται τα ελ­ληνικά που επιζούν από την αρχαιότητα. Εκείνο το παντός καιρού "καταρχήν" που χρησιμοποιείται ευρύτατα αντί του "καταρχάς", έχει εξουδετερώσει την έννοια της επιλογής της συλλογικότητας η οποία διακόπτεται από την εξαίρεση: "Καταρχήν αγαπώ όλους τους ανθρώπους εκτός από τους εξωνημένους".

Βέβαια η γλώσσα εξελίσ­σεται και ανάλογα μεταλ­λάσσεται η σημασία των λέξεων. Το ρήμα παιδεύω σήμαινε κάποτε εκπαιδεύω, σήμερα σημαίνει απλώς βα­σανίζω. Μια άλλη λέξη που άλλαξε έννοια από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα είναι η "εμπάθεια" που ο Αριστοτέλης ταυτίζει με το θετικό πάθος και τον έρωτα. Στα νέα ελληνικά η λέξη συνδέεται με το κακό πάθος, το μίσος, τη μνησικακία και την εκδίκηση.

Στην πρώτη της εποχή η ελληνική τηλεόρα­ση χρησιμοποιούσε τον όρο "δίαυλος" αντί του σημερινού ξενικού "κανάλι". Θα ήταν χρήσιμη άσκηση αν οι μαθητές των σχολείων αναλάμβαναν να αναζητήσουν λέξεις από τα αρχαία κείμενα για να αντικατα­στήσουν ξενικούς όρους που κυριαρχούν παντού.

Όμως η διδαχή των αρχαίων ελληνικών στα σχολεία διαρκώς μειώνεται ως μάθημα το οποίο υποτίθεται ότι δεν συμβάλλει στην εξοικείωση των μαθητών με τις πιο χρήσιμες θετικές επιστήμες. Και όμως η εις βάθος γνώση της γλώσ­σας συμβάλλει στην ικανότητά μας να αναλύουμε κάθε έννοια, φιλοσοφική ή επιστημονική.

Μια προσέγγιση ασφαλέστερης διδαχής θα ήταν καλό να εξοικειώσει τα παιδιά με τις εκδοχές των αρχαίων που βρίσκονται πλησιέστερα προς τα σημερινά ελληνι­κά. Τα Ευαγγέλια που γράφτηκαν στην αλεξανδρινή κοινή, είναι ένα γλωσσικό υπόδειγμα που μπορεί να προσεγγίσει ένας ελληνόφωνος με μέτρια φιλολογι­κή κατάρτιση.

Όπως σημειώνει ο ακα­δημαϊκός Μιλτιάδης Χατζόπουλος, θα έπρεπε να διδάξουμε τα ελληνικά με ανάποδη διαδρομή, από τα πλησιέστερα στη γλώσσα μας ως τα πιο απόμακρα. Όταν διανύσουμε τη διαδρομή από τον Πλάτωνα στα λιγότερο κατανοητά ομη­ρικά έπη, η κατανόηση της σημερινής μας γλώσσας θα είναι μεγαλύτερη και η αναζήτηση εναλλακτικών προς τους υπάρχοντες όρους ασφαλέστερη.

Οφείλουμε να αντιληφθούμε ότι η ελληνική μας ταυτότητα όπως διαμορφώθηκε βασίζεται κυρίως στην ελληνοφωνία μας. Πρόκειται για υπόδειγμα σπάνιας λαϊκής συναίνεσης ανάμεσα στα έθνη-κράτη της Ευρώπης του 19ου και του 20ού αιώνα με μία κοινή προέλευση η οποία εμπεδώθη­κε στο νέο ελληνικό κράτος χωρίς τις δυσχέρειες άλλων κρατών-εθνών της ευρωπαϊκής ηπείρου.

Το κοινό θρήσκευμα που υπήρξε έργο του Βυζαντίου, μετέφερε σε εμάς και το κοινό όργανο της μεταλλαγμένης γλωσ­σικής μας καταγωγής. Από τα Ευαγγέλια ως τον Όμηρο η διαδρομή αποτελεί τη συνέχεια μιας ταυτότητας που διαμορ­φώνεται κυρίως από τη γλώσσα μας. Αποτελεί υποχρέωση και όχι επιλογή η υπόμνηση αυτής της καταγωγής και η στήριξή της με τη διδασκαλία της αρ­χαίας αφετηρίας».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γνώμη

Οι δημοκρατίες ξέρουν ακόμα να πολεμούν

Από: EBR

Η Ουκρανία και το Ισραήλ είναι η ζωντανή απόδειξη ότι οι δημοκρατίες έχουν ακόμα κάποια αποθέματα αντίστασης στον ολοκληρωτισμό και τη βία του

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 04/2021 2021

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

04/2021 2021

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

Πώς η Ευρώπη μπορεί να καλύψει το κενό των ΗΠΑ

Πώς η Ευρώπη μπορεί να καλύψει το κενό των ΗΠΑ

Η υποχώρηση της Αμερικής θα πρέπει να είναι ο καταλύτης για μια βαθύτερη ενοποίηση και μαζί με αυτήν μια ισχυρότερη ΕΕ, γράφει ο Enrico Letta στους Financial Times. Ο ρόλος του ευρώ και της ενιαίας αγοράς

Οικονομία

Η Ελλάδα από τις πιο οικονομικές χώρες για μίσθωση και χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Η Ελλάδα από τις πιο οικονομικές χώρες για μίσθωση και χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Δυναμική στον χώρο της ηλεκτροκίνησης αρχίζει να αποκτά σταδιακά η Ελλάδα

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2025. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron