Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Ανάλυση

Θλιβερός απολογισμός τριμήνου

Είθισται να πραγματοποιείται ένας απολογισμός με την συμπλήρωση του πρώτου τριμήνου μίας νέας κυβέρνησης. Τα απολογιστικά στοιχεία καλό είναι να συσχετίζονται με τα αντίστοιχα προϋπολογιστικά, τους διακηρυγμένους στόχους και τα μέσα για την επίτευξή τους.

Από: EBR - Δημοσίευση: Παρασκευή, 24 Απριλίου 2015

Ο Σύριζα, προεκλογικά, αντιπαρέβαλε προς το πρόγραμμα της τότε κυβέρνησης – το οποίο, μας έλεγε, συνίστατο στο mail Χαρδούβελη – ‘’το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης’’, το οποίο ανέπτυξε ο κ. Τσίπρας στην ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο 2014.
Ο Σύριζα, προεκλογικά, αντιπαρέβαλε προς το πρόγραμμα της τότε κυβέρνησης – το οποίο, μας έλεγε, συνίστατο στο mail Χαρδούβελη – ‘’το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης’’, το οποίο ανέπτυξε ο κ. Τσίπρας στην ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο 2014.

του  Κώστα Χριστίδη*
    

Ο Σύριζα, προεκλογικά, αντιπαρέβαλε προς το πρόγραμμα της τότε κυβέρνησης – το οποίο, μας έλεγε, συνίστατο στο mail Χαρδούβελη – ‘’το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης’’, το οποίο ανέπτυξε ο κ. Τσίπρας στην ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο 2014. Το πρόγραμμα αυτό, μεταξύ άλλων, προέβλεπε ‘’μέτρα για την άμεση αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης’’ (κοστολογούμενα σε 2 δις ευρώ), ποικίλες ‘’σεισάχθειες’’, άμεση αύξηση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων ‘’τουλάχιστον κατά 4 δις ευρώ’’, δημιουργία 300.000 θέσεων εργασίας, άμεση επαναφορά του κατώτατου μισθού σε 751 ευρώ, άμεση κατάργηση των μνημονίων ‘’με έναν νόμο’’ και, βεβαίως, μείωση του μεγαλύτερου μέρους της ονομαστικής αξίας του δημόσιου χρέους.
        
Είχαμε τότε παρατηρήσει (Εστία, 19.09.14) ότι ‘’εάν οι εξαγγελίες αυτές δεν αποτελούν συνειδητές ψευδολογίες, συνιστούν κλασική περίπτωση ευσεβών πόθων’’. Σήμερα, τρεις περίπου μήνες μετά τον σχηματισμό της ιδιότυπης κυβέρνησης Τσίπρα – Καμμένου, τα περί μειώσεως της ονομαστικής αξίας του χρέους ουδέ καν αναφέρονται στις διαπραγματεύσεις με τους εταίρους. Αρχικά, μάλιστα, ο υπουργός Οικονομικών, δήλωσε ότι ‘’οι Έλληνες δεν χρειάζονται χρήματα ή δουλειές αλλά αξιοπρέπεια’’, ήδη όμως, μετά την διάψευση των ελπίδων για ευρείας κλίμακας χρηματοδότηση από Ρωσία, Κίνα ή από άλλη πηγή (όπως από την αύξηση του κατώτατου μισθού που θα οδηγούσε σε τόνωση της εγχώριας ζήτησης και εντεύθεν σε οικονομική ανάκαμψη…), τρέχουμε ασθμαίνοντας από το ένα Eurogroup στο άλλο, ελπίζοντας ότι θα πείσουμε τους εταίρους – με το καλό ή με το… πιστόλι ! – να εκταμιεύσουν μέρος των οφειλομένων από το προηγούμενο πρόγραμμα δόσεων.
        
Η διαπραγμάτευση, ωστόσο, δεν προχωρά, διότι προσκρούει στις ‘’κόκκινες γραμμές’’ μας. Μία από αυτές αφορά στις ιδιωτικοποιήσεις. Ο κατ’ εξοχήν αρμόδιος επί του θέματος υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης (οποίος ευφημισμός !) είναι κάθετα αντίθετος: ‘’δεν πρόκειται να υπάρξει η παραμικρή ιδιωτικοποίηση στην χώρα’’, δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξη του (19.04.15). Μία άλλη κόκκινη γραμμή αφορά σε περαιτέρω αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις με στόχο την μεγαλύτερη ευελιξία. ‘’Δεν δεχόμαστε ομαδικές απολύσεις’’, βροντοφωνάζει η κυβέρνηση. Πρόκειται για κλασική περίπτωση άγνοιας και ιδεοληπτικής εμμονής.  Εάν η απαγόρευση των λεγόμενων ομαδικών απολύσεων (που δεν ισχύει στις ανεπτυγμένες οικονομικά χώρες) είναι αποτελεσματικό μέτρο, ας επεκταθεί σε κάθε μορφής απόλυση, με εξαίρεση, ίσως, την διάπραξη ποινικών αδικημάτων από πλευράς των μισθωτών. Είναι σαφές ότι ουδεμία νέα θέση εργασίας θα δημιουργείτο υπό τις συνθήκες αυτές.
        
Η τρίτη κόκκινη γραμμή αφορά στο ασφαλιστικό ζήτημα. Ένα θέμα, ομολογουμένως, περίπλοκο και δυσεπίλυτο. ‘’Τί θέλετε; Να δεχθούμε περαιτέρω μειώσεις στις συντάξεις; ‘’ ερωτά δήθεν αφελώς η κυβέρνηση. Όχι, βέβαια, είναι η απάντηση. Πρέπει, όμως, να συγχωνευθούν τα ταμεία σε ένα, να συγχωνευθούν οι εισπρακτικοί μηχανισμοί φορολογικών εσόδων και ασφαλιστικών εισφορών, να καταργηθούν με μαχαίρι οι πρόωρες συντάξεις και, κυρίως, να αρχίσουν επιτέλους να ενθαρρύνονται οι ιδιωτικές επενδύσεις, οι μόνες που δημιουργούν νέες παραγωγικές θέσεις εργασίας. Όσο διατηρείται η αβεβαιότητα περί την έκβαση των διαπραγματεύσεων με τους εταίρους, η οικονομία θα παραμένει στον αναπνευστήρα, δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς θα αντιμετωπίζουν ταμειακή ασφυξία (χαρακτηριστική είναι η πράξη νομοθετικού περιεχομένου που υποχρεώνει φορείς της Γενικής Κυβέρνησης να θέσουν τα ρευστά διαθέσιμά τους στην διάθεση του φαλιρισμένου κράτους), και η ύφεση θα διογκώνεται σταθερά. Είδαμε, μάλιστα, και το πρωτόγνωρο θέαμα να πραγματοποιούν πορεία στην Αθήνα χιλιάδες μεταλλωρύχοι με κεντρικό σύνθημα ‘’Έπεσε η μάσκα της Αριστεράς, είναι ο χειρότερος εχθρός της εργατιάς’’!
        
Η έλλειψη ρευστότητας είναι ένα ορατό αποτέλεσμα της κυβερνητικής ανικανότητας (‘’απειρίας’’, κατά τον αναπλ. Υπουργό Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων) να διαπραγματευθεί σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ και όλων των πολιτισμένων χωρών. Ένα λιγότερα ορατό αλλά μακροχρονίως σημαντικότερο αποτέλεσμα της αλλοπρόσαλης κυβερνητικής τακτικής είναι το έλλειμμα εμπιστοσύνης που δημιουργείται μεταξύ της χώρας και των Ευρωπαίων εταίρων αλλά και άλλων διεθνών παραγόντων, όπως οι ΗΠΑ. Η αποφυλάκιση τρομοκρατών, οι απειλές περί μεταναστών – τζιχαντιστών, οι απαιτήσεις αποζημιώσεων για γεγονότα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου δημιουργούν αναιτίως ρήγματα, τα οποία θα απαιτήσουν πολυετείς προσπάθειες για να καλυφθούν. Κατά τα λοιπά, η αναπλ. υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής έχει αφήσει χιλιάδες μετανάστες ελεύθερους  ‘’να λιάζονται’’ στο κέντρο της Αθήνας, οι δυστυχείς, όμως, ψάχνουν αγωνιωδώς τους κάδους απορριμμάτων μήπως βρουν κάτι φαγώσιμο…
        
Στον νευραλγικό χώρο της Παιδείας, μετά τον εξορκισμό της αριστείας από τον αρμόδιο υπουργό, η αντιμεταρρύθμιση είναι σε πλήρη εξέλιξη: επαναφορά του διαβόητου ασύλου και των αιώνιων φοιτητών, κατάργηση του θεσμού του Συμβουλίου Ιδρύματος, επαναφορά των ‘’φοιτητοπατέρων’’ στην συνδιοίκηση των ΑΕΙ, ανοχή πολυήμερης κατάληψης της Πρυτανείας του ΕΚΠΑ από ‘’αντι-εξουσιαστές’’, γεγονός που δεν μείωσε τις παράνομες δραστηριότητες των ομοϊδεατών τους, του αυτόνομου κρατιδίου των Εξαρχείων.
        
Πρόκειται για έναν, όντως, θλιβερό απολογισμό. Ας ευχηθούμε αυτός του επόμενου τριμήνου να μην είναι θλιβερότερος.  

* e-mail: [email protected]         


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γνώμη

Έχουμε δόγμα εξωτερικής πολιτικής;

Από: EBR

Τι στόχους μπορεί να έχει σήμερα η Ελλάδα;

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 04/2021 2021

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

04/2021 2021

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

Έκθεση στρατηγικής ανάλυσης προοπτικών 2022: Διασύνδεση της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης στο νέο γεωπολιτικό πλαίσιο

Έκθεση στρατηγικής ανάλυσης προοπτικών 2022: Διασύνδεση της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης στο νέο γεωπολιτικό πλαίσιο

Η Επιτροπή ενέκρινε σήμερα την έκθεση στρατηγικής ανάλυσης προοπτικών 2022 με τίτλο «Διασύνδεση της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης στο νέο γεωπολιτικό πλαίσιο»

Οικονομία

e-government: Όφελος €270 εκατ. στην οικονομία τη διετία 2020-2022

e-government: Όφελος €270 εκατ. στην οικονομία τη διετία 2020-2022

Όφελος €270 εκατ. στην ελληνική οικονομία έφερε τη διετία 2020 - 2022 η ηλεκτρονική διακυβέρνηση και ηλεκτρονική - end-to-end - εξυπηρέτηση των πολιτών μέσω του gov.gr

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2022. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron